لوله کشی شوفاژ

اجرا و تعمیرات لوله کشی شوفاژ و رادیاتور سراسر تهران بدون تعطیلی فوری.

لوله کشی شوفاژ به منظور گرم کردن رادیاتورها از یک مولد گرمایشی تا رادیاتورها در یک چرخه رفت و برگشت انجام میشود. در لوله کشی شوفاژ مبدا مولد گرمایشی پکیج یا موتورخانه بوده و مقصد رادیاتورها هستند. این خط مربوط به لوله کشی رفت شوفاژ است و لوله کشی برگشت شوفاژ نیز به صورت موازی با آن,اما در جهت معکوس اجرا میشود. مهمترین اصل در لوله کشی شوفاژ این است که بایستی به نحوی انجام شود که گردش آب شوفاژ هم در مسیر رفت و هم در مسیر برگشت با کمترین اختلالی به راحتی انجام شود.

به دلیل اینکه آب گرم از آب با دمای کمتر, سبک تر است,به صورت طبیعی به خصوص در موتورخانه , آب گرم تمایل داشته رو به بالا حرکت کند و آب مسیر برگشت که دمای کمتری دارد, به سمت پایین حرکت میکند و این مساله به گردش نسبی آب کمک میکند. اما این میزان ممکن است کافی نبوده و برای بهبود و تسهیل گردش آب در سیستم شوفاژ, چه در موتورخانه و چه در پکیج یک پمپ در مسیر لوله کشی رادیاتور نصب میشود. معمولا به دلیل اینکه جاذبه زمین به این مساله کمک کند, پمپ های سیرکولاتور شوفاژ هم در موتورخانه و هم در پکیج در مدار برگشت شوفاژ نصب میشوند.

رایج ترین نوع لوله کشی رادیاتور در دنیا لوله کشی دو لوله است, البته لوله کشی های دیگری مانند لوله کشی تک لوله ای و چهار لوله نیز وجود دارد که حداقل در ایران از آنها استفاده نمیشود.

لوله کشی شوفاژ ساختمان

نقشه لوله کشی شوفاژ

وجود یک طرح و نقشه از لوله کشی شوفاژ در اجرای صحیح و اصولی لوله کشی رادیاتور به مجریان کمک زیادی میکند. در سیستم های دارای موتورخانه معمولا لوله کشی شوفاژ به صورت رایزری انجام میشود. در بیشتر ساختمانها یک جفت رفت و برگشت لوله اصلی مدار گرمایش به صورت عمودی حرکت کرده و در کف هر طبقه توسط یک سه راهی و نصب شیر فلکه ورودی به داخل واحد انشعاب گرفته میشود. سایز لوله داخل واحد از سایز لوله اصلی کمتر بوده و در کف ساختمان انشعاب گیری هر رادیاتور با کاهش سایز انجام میشود.

در برخی دیگر از ساختمان ها از سر کلکتور موتورخانه یک لوله سایز 3/4 یا 1 اینچ فلزی یا قطر 25 یا 32 پنج لایه و یا 32 تک لایه مستقیما مخصوص هر واحد انشعاب رفت و برگشت انجام شده و در داخل آپارتمان توزیع میشود.

در لوله کشی رادیاتور در ساختمان های دارای پکیج نیز یک زوج لوله رفت و برگشت از پکیج به کف آپارتمان آمده و از آنجا به سمت رادیاتورها حرکت میکند. با رسیدن به نزدیکی هر رادیاتور به صورت جفت جفت انشعاب گیری انجام شده, و بهتر است لوله اصلی خطوط شوفاژ در یک مسیر مستقیم و کم اتصال دور بچرخد.

نکات مهم در لوله کشی رفت و برگشت رادیاتور

در مسیر حرکت لوله کشی رادیاتور بایستی کوتاه ترین مسیر و کمترین تعداد اتصالات استفاده شده و ضمنا بایستی از تغییر دادن ارتفاع و ایجاد پستی و بلند در لوله های افقی اجتناب شود, چرا که این مساله موجب گیر افتادن هوا در بخشی از لوله شده و وجود هوا در لوله کشی شوفاژ مانع از گردش راحت جریان شوفاژ میشود.

سایز بندی مناسب لوله کشی رادیاتور نیز از نکاتی است که بایستی درست انتخاب شود. کم گرفتن سایز لوله ها میتواند, گردش کافی جریان شوفاژ را ضعیف کرده و احتمالا باعث شود که برخی از رادیاتورها به خوبی گرم نشوند.

لوله کشی شوفاژ با لوله سفید

در لوله کشی رادیاتور با لوله سفید بایستی عمق جوش کاملا به اندازه بوده و بعد از جوش دادن لوله ها داخل آن چک شود. لوله کشی شوفاژ با لوله سفید نسبت به لوله های پنج لایه کیفیت کمتری داشته و تا حدی ممکن است در گردش آب خلل ایجاد کنند.

لوله های سفید پلاستیکی با عبور آب گرم و داغ شوفاژ شل شده و اصطلاحا انبساط طولی پیدا میکنند. البته به دلیل اینکه دمای سیستم پکیج پایین تر است, میتوان در لوله کشی پکیج از آنها استفاده شود. اما در لوله کشی موتورخانه به خصوص در داخل موتورخانه غیرقابل استفاده هستند. اما معمولا به دلیل ارزان بودن و اقتصادی بودن این لوله ها, اغلب برای لوله کشی آب و شوفاژ از این لوله ها استفاده میکنند.

لوله کشی پنج لایه رادیاتور

در حال حاصر بهترین متریال برای لوله کشی رادیاتورها , لوله های پنج لایه هستند که انبساط طولی کمی در برابر حرارت داشته و یا به عبارت دیگر در اثر حرارت شل نمیشوند. البته قیمت لوله کشی پنج لایه به دلیل گران قیمت بودن اتصالات آن زیاد بوده و معمولا به دلیل قیمت بالا در ساختمان های خاص از آنها استفاده میشود.