نحوه لوله کشی پکیج

در این مطلب به صفر تا صد نحوه لوله کشی پکیج میپردازیم. همان طور که میدانید پکیج شوفاژ یک دستگاه 2 منظوره گرمایشی برای تولید آب گرم مصرفی بهداشتی و تامین گرمایش محیط از طریق رادیاتور شوفاژ یا سیستم های دیگر مانند سیستم گرمایش از کف است. در سیستم گرمایش از کف که در بخش مربوطه توضیحات مفصلی داده ایم, لوله های گرمایش از کف از طریق کلکتور به پکیج متصل میشوند.

تلفن : 09129352189 سراسر تهران شبانه روزی

اما نحوه لوله کشی پکیج در سیستم های رادیاتوری شامل یک لوله کشی آب سرد و گرم و یک زوح لوله کشی رفت و برگشت رادیاتور است. تفاوت زیادی بین لوله کشی شوفاژ و آب مصرفی پکیج و موتورخانه وجود ندارد, و فقط به دلیل نزدیک بودن پکیج به رادیاتور و شیرالات سایز لوله کشی پکیج تا حدودی کاهش پیدا میکند.

نحوه لوله کشی پکیج

نحوه اجرای لوله کشی پکیج

به طور کلی پکیج دارای یک لوله آب ورودی, یک لوله گاز  یک لوله دودکش است. در محل خروح پکیج هم یک لوله آب گرم خروجی, یک لوله کشی رفت شوفاژ و یک لوله برگشت مدار گرمایش موجود دارد. لوله آب گرم پس از خروج از پکیج همراه با لوله سرد مصرفی به صورت جفت به سمت شیرالات بهداشتی حرکت میکنند. محل نصب پکیج بسته به استانداردها میتواند تعیین کننده طول و مسیر لوله کشی پکیج باشد.

برای اجرای لوله کشی 2 روش انشعابی و کلکتوری وجود دارد. این 2 شیوه میتواند برای لوله کشی آب سرد و گرم یا رادیاتور و گرمایش از کف و یا برای یکی از آنها اجرای شود. اما معمولا لوله کشی کلکتوری برای لوله کشی شوفاژ بهتر است.

در صورت اجرای لوله کشی ساختمان با لوله سفید یا پنج لایه, نحوه لوله کشی پکیج هم به صورت یکپارچه انجام شود و البته کیفیت لوله کشی پنج لایه بهتر از لوله تک لایه است.

سایز لوله کشی پکیج

اولین و مهمترین نکته برای اماکنی که تا به حال پکیج نداشته و پس از مدتی قصد دارند سیستم گرمایشی خود را از موتورخانه یا آبگرمکن به پکیج تبدیل کنند, این مساله است که سایز لوله کشی گاز پکیج حتما بایستی 3/4 یا 1 اینچ قطر داشته باشد. در غیر این صورت ممکن است در طول فصل زمستان عملکرد پکیج مختل شده و پکیج گاز کافی را دریافت نکرده و خاموش شود. نکته دوم محل نصب پکیج است که بهتر است در نقاطی باشد که طول لوله بخاری به حداقل ممکن برسد.

در مورد لوله کشی آب پکیج برای آپارتمانهای کوچک و متوسط تا حدود 150 متر, سایز لوله خروجی پکیج 25 لوله تک لایه و پنج لایه و سپس با منشعب شدن به سایز 20, شیرالات را تغذیه میکند. در صورت افزایش متراژ و قدرت پکیج ممکن است سایز انشعاب اصلی تا 32 و 40 میلیمتر هم برسد.

در لوله کشی کلکتوری پکیج هم لوله اصلی متصل به کلکتور سایز 32 و انشعابات خروجی کلکتور سایز 20 میلیمتر میباشد. لازم به ذکر است که لوله کشی کلکتور عموما با لوله های پنج لایه اجرای میگردد.

نحوه لوله کشی رفت و برگشت رادیاتور پکیج هم در متراژهای پایین و متوسط, حداکثر قطر لوله اصلی خروجی و ورودی به پکیج را لوله 25 پنج لایه یا 32 پلیمری و با افزایش متراژ آپارتمان لوله های اصلی افزایش سایز داشته و لوله های انشعاب معمولا قطر 20 میلی متر دارند. در مورد لوله کشی رادیاتورها بایستی دقت داشت که در صورت دور بودن یک یا دو عدد از رادیاتورهای میتوان از ترفند لوله کشی معکوس استفاده کرد.

نکات مهم در طریقه لوله کشی پکیج

قبل از آغاز لوله کشی پکیج لازم است محل نصب و نوع لوله اتصالات به کار رفته مشخص شود تا نحوه لوله کشی پکیج با تهیه یک نقشه ضمنی, با کیفیت بهتری انجام شود. از آنجا که محل نصب پکیج زمینی معمولا دورتر از محل نصب پکیج دیواری است, بایستی به دلیل افت فشار سایز لوله کشی پکیج زمینی بزرگتر تعیین شود.

از لحاظ سایز لوله کشی پکیج توکار و روکار تفاوت زیادی نداشته, اما ممکن است به دلیل محدودیت های ظاهری در لوله کشی پکیج روکار مجبور به استفاده از سایز لوله کمتری باشیم.

در لوله کشی پکیج زیر کار این موانع برداشته شده و ابتکار عمل بیشتری برای اجرای لوله کشی پکیج وجود دارد.

نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *