سرویس و تعمیر کولر آبی

آموزش نحوه سرویس و تعمیر کولر آبی نیاز به کمی تجربه و درک مفاهیم فنی و همچنین آشنایی با مکانیزم عملکرد دستگاه های مکانیکی و تا حدی برق ساختمان دارد. پس اگر تا حدودی آچار به دست و آشنا با خدمات تاسیساتی هستید, با این آموزش میتوانید در وهله اول کار سرویس کولر آبی و با کمی پیشرفت و دقت به کار تعمیر کولر آبی منزل خود بپردازید.

سرویس و تعمیر کولر آبی

آموزش سرویس و تعمیر کولر آبی

برای آموزش سرویس و تعمیر کولر آبی نیاز به آشنایی با عملکرد کولر آبی وجود دارد. کولر آبی یک اتاقک مکعبی شکل است که با ایجاد فضایی مرطوب و خنک در داخل بدنه و دمیدن باد به داخل کانال کولر باعث خنک شدن محیط میشود.

این مکانیزم شامل 3 بخش اصلی قطعات ثابت, لوازم آبرسانی و بخش دمیدن باد و هوا میشود.

قطعات ثابت اتاق کولر شامل سه یا چهار دریچه که پوشال درون آنها قرار میگیرد, سقف کولر که از کولر در برابر ورود اشیا خارجی و نور آفتاب محافظت میکند, و کفی یا تشتک کولر که باعث حفظ میزان مشخصی آب برای آبرسانی به پوشال ها میشود. از دیگر قطعات ثابت نیز میتوان به برزنت کولر, ستون های کولر , صفحه نصب موتور کولر, زیرآب کولر و نوارهای نگهدارنده حلزونی و پروانه کولر نام برد. سلامت این قطعات از لحاظ ظاهری و نقایصی مانند سوراخ نبودن از مواردی است که باعث میشود که کولر به درستی کار کند, پس در هنگام سرویس و تعمیر کولر آبی بایستی به شکل ظاهری این قطعات و اتصال صحیح آنها دقت نمود.

قطعات آبرسانی کولر نیز شامل شیر, شلنگ, شناور, توپی, پمپ آب کولر, شلنگ آبرسان, لوله و اتصالات سه راهی آبرسان سقفی کولر میشوند. وظیفه کلیه قطعات مجموعه آبرسانی خیس کردن کل پوشال های کولر است. کولری که پوشال کهنه و آلوده داشته باشد تقریبا کارکردن و کار نکردن آن فرقی نکرده و راندمان خوبی ندارد. یک کولر بهینه کولری است که پوشال زرد و تازه داشته باشد و قطرات آب از تمامی نواحی کولر ریزش کند.

قطعات دمنده کولر که قطعه اصلی آن موتور کولر آبی است, کار پرتاب باد را به سمت کانال کولر انجام میدهد. موتور کولر آبی انرژی الکتریکی را به دورانی تبدیل کرده و از طریق پولی یا فولی, تسمه , یاتاقان و حلزونی باد خنک شده در اتاق کولر را به شدت به درون کانال هدایت و شما در داخل محیط از دریچه کولر دریافت میکند.

البته کولر آبی قطعات ریز دیگر مانند پیچ و واشرهای مختلف دارد که یادگیری نام آنها ضروری نیست و در ادامه به نحوه سرویس کولر آبی میپردازیم.

نحوه سرویس کولر آبی

سرویس کولر آبی شامل عملیات تمیز کاری, روان سازی و عیب یابی احتمالی قطعات مختلف اطلاق میگردد. معمولا کولری که اواخر سال گذشته سالم باشد در شروع نیز مشکلی نخواهد داشت, اما ممکن است برخی قطعات ریز دچار مشکلات مانند پوسیدگی و فرسودگی بر اثر سرما و گرما شده باشند که به همین دلیل برای افزایش راندمان عملکرد کولر, در اوایل فصل بهار و در استقبال از فصل گرما سرویس و تعمیر کولر آبی انجام میشود.

مهم ترین قسمت از سرویس کولر نظافت کلیه قطعات کولر با استفاده از آب یا دستمال برای زدودن گرد و غبار نشسته بر روی لوازم کولر است. فقط در هنگام شستشوی کولر بایستی دقت کنید رنگ کفی کولر آسیب ندیده و در صورت امکان با استفاده از رنگ یا پرایمر کف آسیب دیده کولر را مرمت کنید.

تعویض پوشال کولر نیز به صورت سالانه با وجود هوای نه چندان پاکیزه این روزها به شدت توصیه میشود. پوشال کولرهای معمولی در سه طرف و پوشال های بالا زن در چهار قطعه هستند.

مرحله بعد روغن کاری کولر است. اصلی ترین بخش روغن کاری کولر, ریختن روغن داخل یاتاقان کولر است که بهتر است بعد از یک ماه دوباره کمی روغن درون منفذ یاتاقان ریخته شود. البته موتور کولر و پمپ کولر نیز قابل روغن کاری هستند که به دلیل تخصصی بودن از این کار صرفنظر کنید.

چک کردن آب کولر

بعد از کارهای عمومی و اجباری به ترتیب شیر آب کولر را باز میکنیم, با چک کردن شلنگ از ورود آب به شناور و تنظیم شناور و توپی مطمین میشویم. تراز بودن کولر برای تنظیم شناور بسیار مهم است. به طور تقریبی فاصله قطع کردن آب توسط شناور بین 1 تا 2 سانتیمتر زیر خط سرریز کولر باشد. خط سرریز توسط زیراب کولر مشخص میشود. به طور کلی آب موجود در کف کولر بایستی به اندازه ای باشد که هنگام پمپاژ کردن صدایی توسط پمپ ایجاد نشود.

راه اندازی پمپ آب کولر آبی

پس از تنظیم شناور و پرکردن کفی کولر از آب, پمپ آب کولر را روشن میکنیم. با روشن کردن کولر آب توسط پمپ توسط شلنگ آبرسان کولر به سمت لوله های سقفی و اتصالات سه راهی آبرسان کولر رفته و دقت میکنیم که در این مسیر گرفتگی وجود نداشته باشد و کاملا کلیه قسمت های پوشال را خیس کند.

بررسی برزنت کولر

برزنت کولر رابط بین کولر و کانال کشی ساختمان است و در صورت سوراخ بودن یا پارگی میتواند قسمت مهمی از توان کولر را به  هدر دهد. بنابراین با توجه به در معرض سرما و گرما بودن برزنت بهتر است هر سال سلامت برزنت کولر چک شود.

راه اندازی موتور کولر

بهتر است قسمت های قابل دسترس دریچه هم تمیزکاری شده و بعد از آن دکمه روشن موتور کولر را فشار دهیم. با وجود نظافت ممکن است که در ابتدا کمی گرد و خاک تلبنار شده در کانال کولر به بیرون پرتاب شود. پس برای جلوگیری از آلودگی منزل پنجره و درب را کمی باز میکنیم.

بعد از روشن کردن موتور کولر به حرکت موتور, تسمه و حلزونی دقت میکنیم تا درست کار کرده و در صورت ایجاد سر و صدای زیاد و یا حرکت تاب دار حلزونی ایرادات احتمالی را رفع کنیم. تا این قسمت کار سرویس کولر تمام شده و در مرحله بعد به سراغ سرویس و تعمیر کولر آبی میرویم.

تعمیر کولر آبی

تعمیر کولر آبی شامل عیب یابی و رفع عیب کولر در قسمت یا بخش های مختلف کولر آبی میشود.  مسلما عیب یابی در اولویت قرار داشته و در این مسیر دو شکل از عیوب وجود دارند. برخی از ایرادات مانند نشتی از شلنگ کولر واضح بوده و بایستی شلنگ تعویض یا ترمیم شود. اما برخی از ایرادات نشانه های متفاوتی داشته که ممکن است در شرایط مختلف فرق داشته باشند.

با توجه به مشخص بودن ایراداتی که راه حل آنها واضح است ما در این قسمت به بررسی خرابی های و عیب یابی که علایم مختلفی دارند و راه حل سرویس و تعمیر کولر آبی در این زمینه میپردازیم.

نشتی آب از کولر و اطراف آن

خرابی شیر, سوراخ شدن شلنگ, نقص در شناور و سرریز شدن آب از کولر, شکستگی زیراب, سوراخ شدن کفی کولر از دلایل نشتی آب از کولر بوده که راه حل آنها مشخص هستند. البته در تمامی موارد فوق تعویض قطعه و در مورد سوراخ شدن کفی کولر علاوه بر تعویض قطعه میتوان با استفاده از ترمیم کفی کولر این نقایص را برطرف کرد.

کولر آبی روشن است ولی باد نمیزند

خراب شدن کلید کولر, نقص در سیم کشی کولر, خرابی و سوختگی ترمینال برق اتاق کولر و سوختن دینام کولر آبی از دلایل باد نزدن کولر است.

در برخی موارد موتور کولر یک صدای ضعیفی تولید کرده اما قادر به راه اندازی کولر نیست. احتمالا سوختگی سیم پیچ راه انداز کولر را میتوان از دلایل این صدای بیهوده فرض کرد.

پاره شدن تسمه کولر

پاره شدن تسمه کولر نیز از خرابیهای رایج در سرویس و تعمیر کولر آبی است. معمولا پارگی تسمه در حین حرکت و کارکرد کولر اتفاق افتاده و این مساله باعث میشود که باد کولر ناگهان قطع شود.

فرسودگی تسمه و یا تحت فشار بودن و کیفیت نامرغوب آن از دلایل پاره شدن تسمه کولر است, که با تعویض تسمه کولر رفع میشود. هر کولر دارای یک تسمه با سایز منحصر به فرد است که با رگلاژ محل نصب موتور کولر تا حدی تغییر میکند.

چرا باد کولر گرم است

ریشه گرم بودن باد کولر, خیس نبودن پوشال کولر است. نرسیدن آب به پوشال کولر باعث پرتاب باد گرم به داخل اتاق میشود. خرابی پمپ , گیرکردن آشغال در مسیر لوله های سقفی کولر, خالی بودن کفی کولر از آب به دلایلی مانند سوراخ شدن کفی, خرابی شیر و شناور و سیستم آبرسانی کولر است. این خرابی از رایح ترین نقایص در سرویس و تعمیر کولر آبی محسوب میشود.

صدای ناهنجار کولر

تقریبا میتوان گفت که خرابی یاتاقان علت بیشتر سروصدای زیاد کولر آبی است. اما تاب داشتن شفت حلزونی و پولی کولر نیز ممکن است بعضا موجب صدای عجیب و غریب شوند. پاره شدن و خرابی تسمه نیز ممکن است ایجاد سر و صدای ناهنجار کند.

خرابی برزنت کولر

عدم دقت کافی در بررسی وضعیت برزنت کولر ممکن است علاوه بر ایجاد صدای ناهنجار, سبب پرت باد و خارج شدن هوای کولر شود. در ضمن کیپ نبودن برزنت ممکن است به از بین رفتن کامل برزنت و ورود حشرات و پرندگان به داخل کولر و کانال شود. ورود حیوانات به داخل کانال و کولر ممکن است باعث تلف شدن حیوان زبان بسته شده و در صورت عدم اطلاع شما بر اثر مردن حیوانات بوی لاشه سبب تولید بوی بسیار متعفن در محیط شده و پی بردن به این مساله ممکن است کمی گیج کننده و مشکل ساز باشد.

بوی بد کولر

بوی بد کولر عللی درونی مانند قدیمی بودن پوشال و یا لجن گرفتن آب کولر و یا دلایل بیرون مانند نزدیک بودن لوله هواکش فاضلاب به محل قرارگیری و نصب کولر آبی دارد. بعضا مردن حیوانات بیچاره در گوشه از کولر مانند برزنت و کانال کولر نیز این دردسر خاص را برای ما ایجاد میکنند.

با وجود خرابی های فوق, در عین سادگی قلق های زیادی در سرویس و تعمیر کولر آبی وجود دارد که به مرور و در بخش های مختلف سایت خدمات تاسیساتی لوله کشی ساختمان کارا با آنها آشنا میشویم.

جهت نیاز به خدمات تاسیساتی , سرویس و تعمیر کولر آبی در تهران با تاسیسات لوله کشی ساختمان کارا تماس بگیرید.. 09129352189-22537778

 

نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *