بهترین لوله برای گاز کشی

به دلیل حساسیت های خاص در اجرای لوله کشی گاز انتخاب بهترین لوله برای گاز کشی اهمیت ویژه ای برای سازندگان و مالکین ساختمانها و پروژه های صنعتی وجود دارد. از طرفی اجرای لوله کشی گاز سطح بالا ممکن است, قیمت لوله کشی گاز را بسیار گران تمام کند و صرفه اقتصادی آنرا کاهش دهد, پس بهتر است با بررسی شرایط محیطی و استفاده های گاز کشی بهترین لوله برای گاز کشی هم از نظر ایمنی و طول عمر و هم از لحاظ قیمت مورد بررسی قرار بگیرد.

به طور کلی در اجرای لوله کشی گاز از دو نوع لوله های فولادی و پلیمری پلی اتیلن گازرسانی میتوان برای انتقال گاز طبیعی استفاده کرد. لوله های پلی اتیلن از لحاظ خوردگی و قیمت نسبت به لوله های فلزی بهتر هستند, اما به دلیل کاهش ضریب ایمنی در اثر فشارهای فیزیکی, استفاده از لوله های پلی اتیلن در لوله کشی گاز ساختمانی مورد استفاده قرار نگرفته و نوع فشار قوی آن به صورت دفنی و تحت ضوابط خاص, برای انتقال گاز بین شهری استفاده میشود.

در لوله کشی گاز ساختمانی به طور کلی 2 نوع لوله درزدار و بدون درز فولادی برای لوله کشی گاز استفاده شده و هرکدام دارای ویژگیها و قیمتهای خاص خود هستند. لوله کشی گاز ساختمانی به دو صورت لوله کشی گاز توکار و روکار اجرا میشود. ضخامت, وزن لوله و آلیاژ فلزات استفاده شده در کنار تکنولوژی ساخت لوله از مهم ترین پارامترهای موثر در کیفیت برای ساخت بهترین لوله برای گازکشی است.

اگر قیمت لوله گاز برای شما مهم نباشد, بهترین لوله برای لوله کشی گاز را میتوان لوله مانیسمان اهواز رده 40 یا حتی لوله های مانیسمان وارداتی دانست. در صورت انتخاب هر نوع لوله ای بهتر است از همان جنس اتصالات نیز استفاده شود,چرا که کیفیت لوله کشی گاز هم به ضخامت لوله و هم به کیفیت اتصالات بستگی داشته و استفاده از لوله قوی و اتصالات ضعیف یا برعکس کیفیت خط لوله کشی گاز را به اندازه المان ضعیف تر پایین می آورد. البته قیمت اتصالات گازکشی نسبت به قیمت لوله های گاز در یک پروژه بسیار نازل به نظر میرسد و در اصل مبلغ بیشتر فاکتور, قیمت خود لوله های گاز است.

بهترین لوله برای گاز کشی توکار

بهترین لوله برای گاز کشی توکار

بهترین لوله برای لوله کشی گاز توکار استفاده از لوله های مانیسمان یا بدون درز است. اصولا برای لوله کشی گاز طبق ضوابط فقط بایستی از لوله اتصالات مانیسمان بدون درز استفاده کرد, اما در سالهای اخیر و با تولید نوع خاصی از لوله های درزدار با آلیاژ و ضخامت مناسب, لوله های API همراه با اتصالات مانیسمان نیز در لوله کشی گاز خانگی قابلیت دریافت تاییدیه نظام مهندسی و قوانین شرکت ملی گاز را دارد.

وزن و ضخامت لوله در کنار آلیاژ مناسب لوله های ای پی آی باعث شده است که این نوع لوله کشی یکی از بهترین انتخاب های ما برای اجرای لوله کشی گاز خانگی باشد. تنها شرکت تولیدکننده لوله مانیسمان در کشور شرکت فولاد اهواز است که به دلیل مشکلات مدیریتی توان و ظرفیت پاسخگویی به نیازهای بازار داخلی را نداشته و هرچند از لحاظ کیفی جزو بهترین هاست, اما اکثر نیاز بازار را لوله های وارداتی چینی برآورده میکنند. به دلیل دلاری بودن لوله های مانیسمان چینی قیمت تمام شده این لوله ها نسبت به لوله های API بالا بوده و از این رو اکثر سازندگان و مجریان کارهای ساختمانی خود را با لوله های درزدار ای پی آی انجام میدهند. انصافا با وجود قیمت پایین این لوله ها کیفیت و طول عمر خوبی هم دارند.

در حال حاضر یعنی اواخر سال 1400 قیمت یک شاخه لوله مانیسمان سایز 1/2 در حدود 450 تا 550 هزار تومان و قیمت یک شاخه 6 متری لوله 1/2 ای پی آی در حدود 350 هزار تومان میباشد. البته لوله های مانیسمان رده بندی های مختلفی دارند که در مثال بالا قیمت لوله مانیسمان معمولی یا رده 20 ذکر شد. لوله های مانیسمان در رده بندی 20 , 40 , 80 و 160 تولید میشوند که در مصارف ساختمانی عمدتا خرید لوله مانیسمان رده 20 و 40 برای لوله کشی گاز, آتش نشانی و موتورخانه استفاده میشود.

در کنار انتخاب بهترین لوله برای گاز کشی توکار و روکار عایق بندی و رعایت استاندارد و ضوابط لوله کشی گاز نیز نقش بسیار مهمی در افزایش سطح امنیت و طول عمر لوله کشی گاز بنا را ایفا میکند.

لوله کشی گاز روکار

نوع دیگری از لوله کشی گاز ساختمان, لوله کشی گاز روکار است. با توجه به شرایط و مقررات موجود استفاده از لوله های فولادی گازی درزدار برای اجرا لوله کشی گاز در قسمت هایی که توسط مصالح ساختمانی پوشانده نمیشود, منعی نداشته و مجری و کارفرما میتواند با به کارگیری لوله و اتصالات گاز استاندارد و ملاحظه ضوابط لوله کشی گاز لوله درزدار استفاده کند. در خرده کاری و تعمیرات لوله کشی گاز نیز این لوله بسیار کارآمد و ارزان قیمت هستند.

لوله های درزدار موجود در بازار اکثرا تولید داخل بوده و قیمت یک شاخه لوله 1/2 درزدار معمولی در حدود 250 هزار تومان است. این لوله های نسبت به  لوله های API درزدار قیمت کمتری داشته و ضخامت آنها نیز کمتر است.

در انتهای نوشته به این نتیجه میرسیم که بهترین لوله برای گاز کشی توکار لوله مانیسمان بدون درز یا API است و برای لوله کشی گاز روکار میتوان از لوله گاز درزدار نیز استفاده کرد. صدالبته بودجه سازنده و مالک نیز میتواند در انتخاب های فوق دخیل باشد. استفاده از لوله های پلاستیکی برای گاز ممنوع بوده و به هیچ عنوان توصیه نمیشود.

با توجه به موارد فوق در انتخاب بهترین لوله برای گاز کشی بایستی همین مقدار هم در اجرای لوله کشی گاز دقت کافی را داشته باشید.

نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *