نصب شیرالات ساختمانی-سرویس بهداشتی

تعمیرات , لوله کشی  و نصب شیرالات ساختمانی-سرویس بهداشتی 09129352189

به طور کلی نصب شیر ظرفشویی , شیر دوش , شیر توالت و روشویی و تجهیزات دیگر را نصب شیرالات ساختمانی-سرویس نامیده و هرکدام بسته به مدل شیرالات و نحوه لوله کشی دارای نکاتی در نصب میباشند .

رعایت این نکات میتواند علاوه بر راحتی استفاده مصرف کننده از شیرالات بهداشتی موجب افزایش طول عمر و کارایی مناسب شیرالات شود . با توجه به روشهای لوله کشی آب ساختمان نیز در میتواند موجب بالابردن کیفیت نصب شیرالات بهداشتی شود .

نصب شیرالات ساختمانی-سرویس بهداشتی

انواع نصب شیرالات ساختمانی-سرویس بهداشتی

به طور کلی شیرالات ساختمانی-بهداشتی در 2 مدل شیرآلات توکار و روکار تولید , نصب و مورد استفاده قرار میگیرند . شیرالات توکار و روکار از لحاظ نصب بسیار متفاوت بوده و معمولا نصاب شیرالات توکار از مهارت و تخصص بیشتر بهره میبرد , در حالیکه نصب شیرهای روکار کار خیلی سختی نیست و کمی تجربه و دست به آچار بودن در کنار آشنایی با سایزبندی و رعایت اصول میتواند به دست یک فرد عادی هم انجام شود .

از لحاظ نحوه استفاده نیز شیرالات به دو دسته اهرمی کاتریج دار  یا کلاسیک یا مغزی پیچی در بازار عرضه میشوند که از لحاظ نصب هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند .

نصب شیرآلات توکار

نصب شیرالات توکار شامل دو مرحله نصب قسمت داخلی یا استراکچر و نصب بخش بیرونی شیرالات میباشند . تجهیزات کنترل کننده شیرالات مانند مغزی و کاتریج ها , لوله و شلنگ های شیرالات توکار در زمان قبل از کاشی کاری و مرحله نصب قطعات خارجی مانند اهرم و قابهای پوشاننده شیرالات در هنگامی که کاشی کاری انجام شده است , انجام میشود .

رعایت فواصل و ارتفاع تمام شده از کف , ترازبندی و شاقول بودن لوازم داخلی از اصول نصب شیرالات توکار میباشد .

آموزش نصب شیرآلات

قبل از آموزش نصب شیرالات روکار بایستی به این نکته توجه کنید که به طور کلی این نوع شیر ها از لحاظ نحوه نصب شیر به دو دسته شیر دیواری و شیر توکاسه دسته بندی میشوند .

شیر دوش و شیر توالت جزو شیرهای دیواری و شیر سینک آشپزخانه و شیر روشویی از شیرهای توکاسه یا تک پایه محسوب میشوند . البته در برخی ساختمانهای با لوله کشی قدیمی یا لوله کشی روکار ممکن است از شیرهای دیواری برای استفاده در سینک ظرفشویی یا روشویی استفاده بشود .

نحوه نصب شیر اهرمی توالت

نصب شیر اهرمی توالت را شاید بتوان از آسان ترین نصب شیرالات ساختمانی-سرویس بهداشتی تصور کرد . اگر قبلا شیر توالت در محل نصب شده باشد که با بازکردن مهره 3/4 شیر قبلی از دیوار و نصب شیر جدید به راحتی میتوان این کار را انجام داد . اما اگر محل نصب شیر درپوش شده باشد , معمولا بوسیله اتصالی به نام لنگی شیر مخلوط و پیچیدن نوار تفلون به دور آن میتوان با تنظیم فاصله دو قسمت انتهایی شیر و قرار دادن واشر در داخل مهره های شیر دیواری این کار را انجام داد .

در نصب شیر کلاسیک پیچی توالت نیز میتوان از این روش برای نصب استفاده کرد و فقط ممکن است فاصله یا آکس شیر از 153 در حد میلی متری نوسان داشته باشد .

نصب شیر ظرفشویی

نصب شیر ظرفشویی توکاسه با چک کردن سایز شیر پیسوار و شلنگهای پیسوار آغاز میشود . این دو برای متصل شدن بایستی یک اندازه مساوی داشته باشند . رسیدن طول شلنگ هم به شیر پیسوار ممکن است برای نصب دردسرساز باشد پس قبل از شروع آنرا چک کنید .

بعد از مطمین شدن از  طول و سایز , شلنگ پیسوار یا تک پایه را روی تنه نصب کنید , بعد از عبور دادن شلنگها و نشاندن شیر سرجای خود با استفاده از مهره هایی که درجعبه شیر دارد که اغلب مهره های نعلی شکل و واشر آب بندی لاستیکی هم شکل خود میباشد با استفاده از تک پیچ یا دوپیچ شیر شیر را روی بدنه سینک محکم کرده و قسمت انتهایی شلنگ را به شیرهای پیسوال نصب کنید .

بعد از نصب خود شیر نوبت به نصب علم شیر ظرفشویی میرسد که بایستی به دقت نصب شود . هیچ نوع تفلونی هم لازم نداشته و فقط با ارینگهای نصب شده روی علم آب بندی صورت میگیرد . سایز قسمت پایینی همه علم ها  نیز یکسان بوده و اغلب آنها قابل نصب روی هر شیری هستند .

یک مدل از شیرهای ظرفشویی که با نام شیر ظرفشویی شلنگ دار یا شیر شاوری هم وجود دارند که بعد از نصب شیر بایستی علم شیر به روی تنه شیر مخلوط اهرمی سوار شود .

طریقه نصب شیر دوش

نحوه نصب شیر دوش مخلوط اهرمی دقیقا مانند شیر توالت میباشد , با این تفاوت که در نصب شیر توالت ایرانی و فرنگی یک شلنگ برای شستشو به شیر نصب میشود و در نصب شیر دوش علاوه بر نصب شیر به لوله کشی اتصالات درون دیوار بایستی علم دوش نیز به شیر متصل شود . شیر دوش یک خروجی از زیر و یک محل اتصال به علم از رو داشته که بسته به نوع که میتواند علم معمولی ثابت باشد یا علم شینگ دار متحرک با نام علم یونیکا یا یونیورست و یا ترکیبی از هر دو مدل که با توجه به مدل علم دوش به دوش متصل و روی دیوار پیچ میشوند .

برخی از شیرهای توالت را برای تبدیل میتوان با شیر جهت دهنده شیر قدیمی یا شیر سه راهی کمر تلفنی به شیر دوش نیز تبدیل نمود و از دو جهت استفاده کرد .

نصب شیر روشویی

نصب شیر روشویی بعد از نصب روشویی صورت گرفته و درست مانند نصب شیر ظرفشویی میباشد و تنها تفاوت آنها در این است که اغلب شیر مخلوط های روشویی دارای علم یکپارچه متصل به شیر هستند و علم آنها از شیر جدا نیست .

نصب شیر توالت فرنگی

نصب شیر توالت فرنگی درست مانند شیر توالت ایرانی بوده و فقط در برخی مواقع ممکن است ارتفاع نصب این نوع شیر مخلوط به خاطر راحت بودن در استفاده از شیر دستشویی ایرانی بیشتر باشد . به طور کلی در نصب شیرالات ساختمانی-سرویس بهداشتی بایستی راحت بودن استفاده کاربرد مدنظر قرار بگیرد .

ارتفاع نصب شیرالات

ارتفاع تمام شده نصب شیر روشویی و سینک ظرفشویی بین 80 تا 85 سانتیمتر میباشد.ارتفاع نصب شیر دوش حدود 85 سانتیمتر است و سردوشی باید در ارتفاع 2 متری قرار بگیرد.

ارتفاع نصب شیر توالت فرنگی یا شیر آفتابه ای ایرانی نیز بایست بین 45 تا 55 سانتیمتر باشد. ارتفاع نصب فلاش تانک باید حدود 175 سانتیمتر باشد , و سیفون فشاری یا فلاش والو هم باید در ارتفاع 1 متری نصب شود .

اجرت نصب شیرآلات ساختمان

اجرت نصب شیرالات بهداشتی در وهله اول به تعداد شیرهای مخلوط بستگی دارد . یک شیر روکار به طور تک بین 200 تا 300 هزار تومان هزینه نصب داشته که ممکن است در صورت افزایش تعداد شیرالات به کمتر از 200 هزار تومان نیز برسد . اما در تعداد انگشت شمار حدود هزینه هر شیر این مقدار است که البته در افزایش تعداد به 5 یا 6 عدد احتمالا با 150 تا 180 هزار تومان بسته به نوع شیرالات کاهش پیدا میکند.

البته این قیمتها بستگی به قیمت شیر و مهارت نصاب شیرالات بهداشتی نیز داشته و اگر کیفیت نصب خوبی را خواهانید با توجه  به قیمت گزاف شیرالات نبایستی به خاظر رقمی کمتر نصب شیرالات ساختمانی بهداشتی خود را به هر شخصی واگذار کنید . نوع شیر و لوکس بودن شیر نیز در اجرت نصب شیرآلات موثر است.

این مساله در مورد قیمت لوله کشی ساختمان نیز صادق بوده و به طور کلی اول از کیفیت کار اطمینان پیدا کنید و سپس به مساله قیمت بپردازید .

نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *