لوله کشی ساختمان با لوله سفید

یادگیری لوله کشی ساختمان با لوله سفید مانند هر تخصص فنی دیگری احتیاج به اطلاعات فنی مبتنی بر اصولی علمی همراه با تجربه عملی دارد. اگرچه که ما در این نوشته تلاش میکنیم تمامی نکات مرتبط با لوله کشی پلیمری سفید را آموزش دهیم اما پرواضح بوده که برای اجرای حرفه ای و تمیز بایستی کمی آزمون و خطا کنید تا در حین اجرای لوله کشی کمتر دچار اشتباهات فنی شوید.

لوله های پلیمری تک لایه سفید که به لوله آذین هم نامیده میشوند, قبلا به نام لوله سبز مشهور بودند, استفاده های زیادی در انواع لوله کشی ساختمان از جمله لوله کشی پکیج و لوله کشی آب مصرفی دارند. سهولت در حمل و اجرا و قیمت نسبتا کم, بسیاری از مردم عادی را ترغیب میکند, جهت کاهش هزینه ها به یادگیری این نوع لوله کشی پرداخته و با خرید یک دستگاه اتو لوله کشی خود دست به کار شوند.

لوله کشی ساختمان با لوله سفید

آموزش لوله کشی ساختمان با لوله سفید

برای اجرای لوله کشی ساختمان با لوله سفید علاوه بر لوله و اتصالات نیاز به یک عدد دستگاه اتو لوله کشی با تجهیزات جانبی آن داریم. اتو لوله کشی وسیله ای برقی است که دارای پایه , المنت , دسته , ترموستات و سیم دوشاخه قابل اتصالات به پریز برق است. البته بسته به کارخانه تولیدکننده ممکن است المنت یدک ,متر , قیچی , لقمه اتو و سایر لوازم جانبی نیز در جعبه اتوی خریداری شده ذرون قرار گیرد, اما خود اتو وسیله اصلی است که توسط لقمه یا پارچه اتو هر قطر با گرم کردن سطح هر اتصال یا لوله نری و مادگی طرفین و بلافاصله قراردادن آنها در همدیگر در زمان چند ثانیه عمل جوش را انجام میدهد. تمامی کار لوله کشی هر قطعه در همین چند لحظه انجام میگیرد, اما آماده سازی مقدمات و استاندارهای جوش نیاز به کمی مهارت و دقت دارد که در ادامه آموزش لوله کشی ساختمان با لوله سفید به آن میپردازیم.

نحوه کار با اتو لوله کشی

بعد از نصب اتو روی پایه، ابتدا قالب مربوط با سایز لوله مربوطه را تمیز کرده و سپس روی المنت اتو لوله نصب کنید. به صورتی که تماس کلی بین المنت اتو و لقمه حاصل شود.

پارچه های بیشتر از لوله 40 میلیمتر باید در قسمت وسطی و بالاتر صفحه المنت وصل شوند. لقمه ها را با آچار ویژه محکم کنید. جهت سفت کردن قالب یا شابلون روی اتو از انبر دست و وسایل فلزی که به پوشش تفلون لقمه آسیب می رساند استفاده نکنید.

روکش آبکاری شده لقمه اتو از جنس تفلون که ماده ای ضدحرارات است بوده و در مقابل خراش لوازم تیز فلزی آسیب پذیر هستند و در صورت خراب شدن تفلن اتو در هنگام داغ کردن ممکن است اتصالات و لوله به پارچه اتو بچسبند و کیفیت کار را کاهش دهند, پس بهتر است مواظب قالبهای اتو لوله کشی باشید.

لوله را صاف و تمیز با قیچی لوله کشی طبق اندازه دقیق برش دهید. با توجه به خطوط طولی که روی لوله و اتصال است و بخاطر تنظیم راستای لوله کشی داخل قالبها قرار داده و اتو میکنید.

عمق جوشکاری را در انتهای لوله به وسیله مداد وشابلون معین کنید.

نحوه کار با اتو لوله کشی

تنظیم درجه حرارت اتو لوله کشی

دمای اتوی حدوا بین 200 تا 300  درجه میباشد که بهترین درجه حرارت دمای 250 درجه میباشد. هر اندازه سایز و قطر لوله ها افزایش مدت زمان ودرجه حرارت بیشتر میشود.

زمانی بین  4 تا 12 ثانیه لازم است تا لوله و اتصالات به درجه مورد نظر رسیده و لوله و اتصال آماده جوش شوند. برای لوله های با سایز کم زمان کمتری لازم است و اگر بیشتر نگهدارید باعث میشود که اتصال و لوله آسیب دیده و در برخی موارد مسیر لوله کشی مسدود شود. البته ممکن است برای برخی برندهای لوله اتصالات این زمان مقداری کم یا بیشتر شود اما معمولا رنج و زمان اتو کردن در بازه زمانی فوق قرار میگیرد.

دقت کنید در زمان جوش لوله شن ,  سنگ؛ براده یا هر ماده دیگری وارد نشود.

زمان دقیق در برندهای مختلف ممکن است فرق کند, برای همین میتوانید, نخست قلق گیری کرده و بعداز اینکه زمان دقیق اتوی خود را پیدا کردید اقدام به جوش لوله نمایید.

زمان جوش از هنگامیکه لوله و اتصال در داخل لقمه وارد می شود، آغاز میشود. پس از گرم شدن لوله و اتصال ، آنها را به سرعت از لقمه خارج نموده و بدون هبچ گردشی بلافاصله به یکدیگر متصل و دست های خود را به مدت کافی برای جوش خوردن ثابت نگه دارید توجه کنید ,که در موقع لوله کشی ، لوله را بیشتر از قسمت نشان زده شده به داخل اتصال فشار ندهید ، در غیر این صورت قطر داخل لوله کاهش پیدا کرده و در صورت فشار بیش از حد لوله پر میشود.

زمان گرم شدن اتو را تنظیم کنید تا المنت و ترموستات دستگاه آسیبی نبیند. به برق بودن دایم و  بیش از چندین ساعت به خصوص اتوهای لوله کشی چینی عمر دستگاه شما را کم میکند.

پس از اجرای لوله کشی حتما لوله ها را چک کرده تا اطمینان حاصل کنید, که جوشکاری به خوبی صورت گرفته و زواید جوش در ناحیه داخلی لوله جمع نشده است، چرا که پلیسه های اضافی سرد شده علاوه بر کم کردن قطر مسیر جریان آب، موجب انسداد لوله کشی در محل می گردد.

در هنگام اجرای لوله کشی ساختمان با لوله سفید از اتصالات ولوله های با برند همسان و به شکل تمیز استفاده کنید. از اتصال لوله های سفید با سبز اجتناب کنید چراکه لوله های سبز بدلیل اینکه خیلی وقت است از زمان تولیدشان گذشته و همخوانی پلیمری مناسبی با لوله های سفید ندارند پس از مدتی از محل اتصال دچار ترکیدگی میشوند.

لوله های سفید ایرانی در سایزهای 20 تا 125 ساخته شده و عرضه میشوند, که البته تا سایز 32 استفاده بیشتر داشته و هر چقدر بر سایز لوله افزوده میشود از میزان مصرف و استفاده آن کم میشود. چارت درجه حرارت اتو لوله کشی را میتوانید در شکل زیر مشاهده نمایید.

لوله کشی ساختمان با لوله سفید

اتصالات لوله سفید پلاستیکی

این نوع لوله های دارای اتصالات گوناگونی بوده که برای اجرای لوله کشی ساختمان با لوله سفید باید با آنها آشنا شوید.

زانو اصلی ترین و پرمصرفترین اتصال در لوله کشی میباشد که برای تغییر مسیر لوله کشی در دو نوع 90 درجه و 45 درجه تولید میشود.

یک نوع زانوی خاص هم وجود دارد که علاوه بر تغییر مسیر تغییر قطر هم میدهد و فقط سایز 25 در 20 آن موجود است.

بوشن یا رابط لوله وظیفه اش اتصال بین دو لوله همسایز یا تبدیل کردن به سایز قطرهای لوله کشی است.

بوشن تبدیل که کار تبدیل از یک سایز لوله کشی را به قطر دیگر دارد. به عنوان نمونه اگر لوله 20 را میخواهید به لوله 25 تبدیل کنید بایستی یک بوشن 25 به لوله 25 جوش داده و سپس تبدیل 25 در 20 را از یکطرف به بوشن 25 و ازسمت دیگر به لوله 20 نصب کنید.

سراهی که انشعاب گیری را انجام میدهد در انواع سراهی مساوی و سراهی تبدیلی وجود دارد.

به طور نمونه هنگامی که از یک لوله 32 میخواهید برای یک شیر آب معمولی انشعاب بگیرید با استفاده از سراهی 32 در 20 در 32 که انشعابش 20 است, انشعاب را گرفته و با لوله کشی سایز 20 به محلی که میخواهید لوله کشی میکنید.

اجرا و تعمیرات لوله کشی ساختمان با لوله سفید پلاستیکی بایستی به نحوی باشد که اتو در محل مورد نظر قابل استفاده باشد. سراهی در دونوع معمولی یا تخت و کنج تولید میشود.

بوشن یک سرفلز که در دو نوع بوشن یک سر فلز داخل دنده و بوشن یک سرفلز یک سر مغزی تولید شده و در قطرهای مختلفی وجود دارد.

نویسنده

2 دیدگاه

  1. سلام در آموزش لوله کشی ساختمان با لوله سفید ، نیاز هست که با اصول لوله کشی ساختمان آشنا باشیم یا خیر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *