تعمیر رادیاتور شوفاژ

به دلایل مختلفی از جمله نشتی و هواگرفتن در فصول سرد سال, تعمیر رادیاتور شوفاژ یکی از دغدغه های ساکنین دارای رادیاتور گرمایشی میباشد.  رادیاتور شوفاژ تبادل کننده گرمای آب گرم تولید شده توسط موتورخانه و پکیج با محیط بوده و یکی از رایج ترین نوع پخش کننده ای گرمایشی به حساب می آید. جنس رادیاتور شوفاژ از فلزاتی نظیر آلومینیوم و فولادی بوده و در انواع مختلف پره ای و پنلی تولید میشوند.

تلفن : 09129352189 سراسر تهران شبانه روزی, راه اندازی و تعمیر موتورخانه , پکیج و شوفاژ

نشتی و وجود هوا و رسوب از علل عمده خرابی و نیاز به تعمیر رادیاتور شوفاژ است که بسته به نوع نشتی و رسوب روشهای مختلفی برای رفع آن وجود دارد.

تعمیر رادیاتور شوفاژ

روش های تعمیر رادیاتور شوفاژ

همانطور که ذکر شده وجود هوا و رسوب از یک طرف و نشتی و چکه کردن از رادیاتور و شیرالات مربوطه از سوی دیگر از جمله خرابی های احتمالی در یک رادیاتور شوفاژ میباشند. اولین مساله ای که در تعمیر رادیاتور شوفاژ بایستی مدنظر قرار دهیم این است, که ابتدا عیب یابی دقیق شده و بررسی کنیم که چه راهکاری برای تعمیر شوفاژ چه از لحاظ هزینه ای و چه از نظر کیفیت بهتر میباشد. در ادامه به بررسی کلیه احتمالات خرابی در یک رادیاتور شوفاژ میپردازیم.

رسوب گرفتن رادیاتور شوفاژ

به دلیل دمای بالا آب در گردش رادیاتور شوفاژ, به تدریج املاح موجود در آب سیستم گرمایشی با فعل و انفعالات شیمیایی و الکترولیتی رسوباتی تولید میکنند که بخشی از این رسوب در قسمت پایین رادیاتور و حتی سیستم لوله کشی ته نشین میشود. این رسوبات علاوه بر کاهش راندمان حراراتی رادیاتور و سیستم گرمایشی منزل موجب هوا گرفتن مکرر رادیاتور شده و ممکن است منجر به خرابی و تعمیر پکیج دیواری و موتورخانه شوند.

از این رو لازم است در صورتیکه ساختمان شما دارای موتورخانه است, هر 3 تا 4 سال یکبار با باز و نصب و شستشوی رادیاتور اقدام به زدودن رسوبات و تعمیر رادیاتور شوفاژ کنیم.

در آپارتمانهای دارای پکیج نیز میتوان با رسوب زدایی پکیج از طریق اتصال آب شهری به لوله کشی پکیج در قسمت رفت و برگشت و رسوب زدایی جداگانه هر رادیاتور, کل مدار گرمایش را رسوب زدایی کرد.

تعمیر رادیاتور سوراخ شده

رادیاتورهای فولادی بعضا به دلیل کیفیت نامرغوب و یا تجمع رسوب سوراخ میشوند. به طور کلی راه حل اساسی برای تعمیر رادیاتور شوفاژ سوراخ شده وجود ندارد و استفاده از چسب و آب بندی با موادی نظیر آن راه حلی موقتی محسوب میشود, مگر اینکه روزنه سوراخ بسیار کوچک بوده تا چسب توان آب بندی رادیاتور شوفاژ را داشته باشد. در صورتی که رادیاتور سوراخ شده از نوع فولادی پنلی باشد, تنها راه تعویض کل رادیاتور بوده و در صورتیکه رادیاتور پره ای باشد, احتمالا بتوان با تمهیداتی آنرا تعمیر کرد. تعمیر رادیاتور قدیمی فولادی با روشهای از قبیل  جوشکاری و غیره نیز امکان پذیر و مقرون به صرفه نمیباشد. چرا که رادیاتوری که سوراخ شده, قابلیت و کیفیت لازم, برای قبول جوش با طول عمر بالا را نداشته و این روش آفتابه خرج لحیم کردن است.

تعمیر رادیاتور پره ای

در صورت سوراخ شدن رادیاتورهای پره ای میتوان با حذف پره مورد نظر و در صورت نیاز اضافه کردن پره اضافی این مشکل را رفع نمود. برای اینکار بایستی رادیاتور باز شده و پره مورد نظر از دیگر پره ها جدا شده و مجددا رادیاتور نصب شود. اینکار کمی دردسر دارد, اما با توجه به قیمت بالای رادیاتور ارزش تعمیر دارد.

در برخی مواقع ممکن است نشتی رادیاتور شوفاژ از واشر و فضای بین پره های رادیاتور بوده که این مساله را میتوان با باز و نصب رادیاتور تعمیر کرد.

رفع نشتی شیر رادیاتور شوفاژ

یکی از رایج ترین موارد در تعمیر رادیاتور شوفاژ نشتی از شیر رادیاتور است. به طور کلی هر رادیاتور دارای یک شیر ورودی و یک شیر خروجی است. به شیر ورودی شیر رفت یا بالا و به شیر خروجی شیر پایین یا شیر زانو برگشت گفته میشود.

یکی از رایج ترین نشتیهای رادیاتور به علت آب دادن شیر بالای رادیاتور شوفاژ و بعضا شیر پایین رادیاتور است. رفع نشتی شیر بالای رادیاتور با روش سفت کردن مهره, تعویض مغزی و یا تعویض کل شیر رفت انجام میشود. البته در برخی مدلهای شیر رادیاتور تنها روش تعمیر چکه رادیاتور شوفاژ, تعویض کل شیر رادیاتور است.

علت آب دادن شیر پایین رادیاتور شوفاژ نیز به دلیل آب بندی نکردن مهره آلن خور زیر درپوش پلاستیکی است. البته در برخی موارد ممکن است رفع نشتی شیر پایین رادیاتور با نصب درپوش انجام شود, اما در صورتیکه این کار عملی نبود, بایستی پیچ آلن خور یا کل شیر تعویض شوند. به طور کلی در تعمیر شیر رادیاتور در صورت تخلیه سیستم, توصیه ما تعویض کل شیر است, چرا که در نحوه تعویض مغزی شیر رادیاتور شوفاژ بایستی کل مراحل طی شده و ممکن است با وجود زمان و هزینه تعویض, این مساله  مجددا تکرار شود.

یکی از مشکلات در تعمیر رادیاتور شوفاژ را میتوان تخلیه کامل آب موجود در سیستم گرمایش موتورخانه برای باز و نصب رادیاتور و تعمیرات آن دانست و این مساله هم وقت گیر بوده و هم در صورت آب بندی نکردن شیر فلکه های ورودی, ممکن است ما را مجبور به تخلیه آب شوفاژ کل ساختمان کند, که این مساله با تعدد ساکنین میتواند مشکل ساز باشد, به خصوص اگر در اوج فصل سرما باشد.

مساله دیگر در ساختمانهای دارای پکیج است. در این ساختمانها حتی با چکه کمی آب از یکی از رادیاتورها شوفاژ فشار بار پکیج افت کرده و موجب خاموش شدن پکیج میشود. به همین دلیل تعمیر رادیاتور پکیج یکی ازمواردی است که بایستی فورا رفع شود.

چکه کردن از اتصالات رادیاتور شوفاژ

در کنار موارد بالا بعضا خارج شدن از آب بندی به دلایل همچون شکستگی یا فرسودگی اتصالات متصل به شیر و رادیاتور موجب نشتی از رادیاتور میشود. این نوع تعمیر رادیاتور شوفاژ معمولا با تعویض قطعه مورد نظر انجام میشود.

نشتی از دنباله شیر متصل به رادیاتور یا لوله کشی شوفاژ, نشتی از درپوش یا شیر هواگیری رادیاتور از جمله دلایل چکه کردن رادیاتور شوفاژ بوده که نسبت با مابقی موارد راحتتر انجام میشود.

مورد دیگر نشتی در لوله کشی ساختمان با لوله سفید است که ممکن است با وزن رادیاتور و فشار وارد شده بر اتصالات پلاستیکی و فلزی موجب ترک خوردن و نشتی از قسمت مابین رادیاتور و اتصالات مربوطه است. این مساله نیز بایستی با باز شدن رادیاتور و تعمیر لوله کشی مربوطه حل شود.

در صورت نیاز به رفع نشتی و تعمیر رادیاتور شوفاژ با خدمات تاسیساتی تهران کارا تماس بگیرید.

 

نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *