تعمیر موتورخانه شوفاژ

نصب , راه اندازی , سرویس , عیب یابی و تعمیر موتورخانه شوفاژ مرکزی

تلفن : 09129352189 شبانه روزی سراسر تهران.

موتورخانه شوفاژ یکی از بهترین سیستم های گرمایشی است که با وجود سابقه زیاد در استفاده از آن , تقریبا میتوان گفت که دستگاهی برتر از آن تا با حال ابداع نشده است. به خصوص با پیشرفت هایی که در سالهای اخیر برای مدرن کردن و اتوماسیون آن انجام شده است.

برای خرید تجهیزات موتورخانه مرکزی شوفاژ به سایت پایپ بازار مراجعه کنید.

به طور کلی سیستم شوفاژخانه برای گرم کردن محیط و تولید آب گرم در یک ساختمان راه اندازی میشود. در واقع موتورخانه شوفاژ یک سیستم گرمایشی دو منظوره است که در البته در کنار آن میتوان سیستم های آبرسانی و تصفیه خانه را نیز همراه داشت.

موتورخانه به تناسب تعداد بویلرها و خطوط در یک اتاقک یا سالن بزرگ نصب و راه اندازی میشود. فضای موتورخانه و تجهیزات بایستی طوری کنار هم قرار بگیرند, که در هنگام تعمیر موتورخانه شوفاژ فضای لازم را داشته باشیم.

جهت تعمیرات موتورخانه شوفاژ تجربه و آگاهی فنی گسترده بسیار ضروری به نظر میرسد.

تعمیر موتورخانه شوفاژ

اجزای موتورخانه

اجزای کلی موتورخانه شامل مشعل , دیگ ( بویلر) , کلکتور و لوله کشی, منبع آب گرم و انبساط, پمپ و تجهیزات جانبی مانند ترموستات , آکوستات بوده و با توجه به زیربنای ساختمان و به تناسب یکدیگر حجم و ظرفیت آنها تهیه و نصب میشوند.

به طور خلاصه در یک موتورخانه شوفاژ مشعل شوفاژ وظیفه تولید آتش را دارد. کنترل احتراق و شعله به صورت اتوماتیک در مشعل انجام میشود. سوخت مشعل ها بسته منطقه جغرافیایی و دسترسی معمولا گاز شهری یا گازوییل بوده و البته مشعل دوگانه سوز هم وجود دارد. مشعل با شعله تولید آب داخل دیگ را داغ کرده و آب داغ به سمت کلکتور رفت شوفاژ میرود تا در آنجا توزیع شود. هر شوفاژخانه حداقل یک کلکتور رفت و یک کلکتور برگشت دارد که با لوله های فولادی سیاه ساخته میشوند. کلکتور رفت وظیفه دارد که آب را بین واحدهای مختلف پخش کند و کلکتور برگشت کار جمع آوری لوله های برگشت از رادیاتور ها را داشته و پس از تجمیع در کلکتور برگشت مجددا برای داغ شدن به سمت دیگر بازگردانده میشوند.

هر واحد آپارتمانی بر روی کلکتور رفت و برگشت, یک انشعاب جداگانه داشته که برای گرم شدن رادیاتورها از کلکتور موتورخانه تا آپارتمان و رادیاتورها مختلف لوله کشی شوفاژ انجام میشود. برای عیب یابی و تعمیر موتورخانه شوفاژ بایستی آشنایی کامل با لوله کشی ساختمان داشته باشید.

برای تولید آب گرم نیز بایستی یک انشعاب از سر کلکتور به سمت منبع آب گرم یا مبدل حرارتی رفته تا آب سردی که در منبع وجود دارد را گرم کند. آب شوفاژ دمای بیشتری داشته و پس از تبادل حرارتی در منبع یا مبدل برای داغ شدن, دوباره به دیگ باز میگردد.

از انجا که میزان آب شوفاژ تقریبا یک مقدار ثابتی بوده و سیستم شوفاژ یک مدار بسته است, برای کنترل انبساط و انقباض ناشی از کاهش یا افزایش حجم آب یک منبع انبساط در سیستم موتورخانه تعبیه میشود.

پمپ سیرکولاتور برای بهبود سرعت گردش آب سیستم شوفاژخانه نصب شده و بایستی در فصل زمستان حتما فعال شود. در قسمت های ورودی و خروجی هر مدار نیز شیر فلکه هایی برای باز و بسته کردن خطوط مختلف لوله کشی نصب میشود.

جهت کنترل دما در فصول مختلف سال در موتورخانه از ترمستات های مسغرق و آکوستات روی دیگ و پمپ استفاده میشود. اولی دمای دیگ و اتوماتیک کردن مشعل را کنترل کرده و دومی دمای گردش و راه اندازی پمپ شوفاژ را.

در ادامه به عیب یابی و تعمیر موتورخانه شوفاژ میپردازیم.

عیب یابی و تعمیرات موتورخانه شوفاژ مرکزی

در موتورخانه عیوب به دو دسته تقسیم بندی میشوند. برخی از ایرادات موتورخانه از لحاظ ظاهری توسط هر فرد بالغی قابل تشخیص بوده و بعضی از انها بایستی توسط متخصص تعمیرکار موتورخانه شوفاژ شناخته شوند.

نشتی از لوله کشی, کلکتور و شیرفلکه , خاموش شدن مشعل , صدای ناهجار و چکه کردن از پمپ شوفاژخانه , نشتی از پره های دیگ از جمله مواردی هستند که خود موید خرابی هایی در موتورخانه شوفاژ هستند.

برخی از ایرادات نیز ناشی از وجود نقص های در سیستم شوفاژ یا حتی بیرون از آن بوده که میتواند عللی مختلف داشته باشند. کاهش راندمان و از کار افتادن شوفاژ از جمله خرابی هایی است که در موتورخانه رخ میدهد. اما دو مورد اصلی یعنی سرد شدن آب گرم مصرفی و سرد شدن رادیاتورها از جمله اشکالاتی هستند که برای رفع و تعمیر موتورخانه شوفاژ بایستی ابتدا عیب یابی و حدس هایی زده شود و سپس با آزمون و خطا به رفع و تعمیرات موتورخانه مشغول شد. در ادامه لیستی از دلایل و راهکارهای پیشرو برای تعمیر موتورخانه شوفاژ را شرح داده ایم.

خاموش شدن مشعل

از کار افتادن مشعل موتورخانه به معنای خاموش شدن کل موتورخانه بوده و بعد از چند ساعت هم آب گرم و شوفاژ سرد میشود. قطع شدن برق یا افت فشار یا قطعی گاز از جمله دلایلی است که میتواند موجب خاموش شدن مشعل شود. اما به دلیل کارکرد مداوم مشعل لازم است که هر از چند گاهی مشعل سرویس شده تا از خاموشی بی دلیل جلوگیری شود.

در صورتی که خرابی از خود مشعل باشد و دلیل خارجی نداشته باشد, ممکن است مشعل چند دقیقه کار کرده و مجددا خاموش شود. با خاموش شدن مشعل یک چراغ روی رله وجود دارد که به رنگ قرمز روشن میشود. برای رفع عیب و تعمیر موتورخانه شوفاژ بایستی فورا با یک متخصص تعمیرکار مشعل تماس گرفته تا ضمن عیب یابی اقدام به تعمیر مشعل کند.

خراب شدن ترموستات دیگ نیز میتواند کار مشعل را مختل کرده و در تعمیر موتورخانه شوفاژ بایستی به این مساله دقت کرد.

نشتی از دیگ

نشتی از دیگ معمولا به دلیل سوراخ شدن دیگ فولادی یا پره های دیگ چدنی رخ میدهد. این مساله تنها به تعویض دیگ یا پره دیگ رفع میشود. به ندرت با تعویض بوش دیگ ممکن است رفع شود.

نشتی از لوله های فلزی موتورخانه و کلکتور

سوراخ شدن لوله های فولادی موتورخانه باعث پرت حرارتی و آسیب به سایر قسمت های موتورخانه میشود. تعمیر موتورخانه در این موارد تنها با تعویض کل یا قسمتی از لوله کشی موتورخانه انجام میشود.

خراب شدن شیر فلکه موتورخانه

نشتی یا قفل شدن و عمل نکردن شیر فلکه های موتورخانه یک مشکل رایج بوده که در صورت نشتی ممکن است تعمیر شود و در صورت قفل شدن احتمالا مجبور به تعویض شیر فلکه شویم.

خراب شدن پمپ شوفاژ

پمپ شوفاژ به خصوص در فصل زمستان وظیفه بسیار مهمی دارد. این پمپ ها معمولا در روزهای گرم سال خاموش هستند. وظیفه پمپ شوفاژ به گردش در آوردن آب موجود در آب شوفاژ است و در صورت خاموش بودن یا خرابی احتمالا با سرد شدن رادیاتورها مواجه میشویم. به طور کلی دو نوع پمپ شوفاژ وجود دارد که در سایزهای مختلف بسته به ظرفیت موتورخانه نصب میشود.

نوع اول پمپ های سیرکولاتور شوفاژ پمپ های با شفت یک تکه و بدون واسطه هستند که قدرت بالایی دارند. معمولا خرابی این نوع پمپ های سوختگی سیم پیچ موتور آن است. بعضی از پمپ ها نیز دو قسمت موتور و واسطه پمپ دارند که در خرابی های آنها معمولا سوختن سیم پیچ یا نشتی و خرابی واسطه از ایرادات این مدل پمپ هاست.

پمپ های شوفاژ در سایز بندی به پمپ های 1 اینچ,  2 اینچ و 21/2 و 3 اینج و مدلهای HV , AA تقسیم بندی شده و یکی از رایج ترین خرابی های پمپ شوفاژ نشتی از واسطه , شکستن کوپلینگ و در گیر نشدن پروانه پمپ شوفاژ است. تعویض و تعمیر واسطه پمپ شوفاژ یکی از رایج ترین قسمت های تعمیر موتورخانه شوفاژ محسوب میشود.

خرابی منبع موتورخانه

منبع موتورخانه , مخزنی است که آب گرم بهداشتی در آن تولید شده و به طبقات مختلف ارسال میشود. معمولا آب منبع توسط پمپ های کوچکی به طبقات هدایت میشوند. منبع آب گرم موتورخانه یک ورودی آب سرد و یک خروجی آب گرم دارد. برای گرم کردن آب موجود در منبع یک لوله از کلکتور رفت مدار شوفاژ داخل منبنع شده و یک لوله برگشت خارج میشود.

آب داغ شوفاژ باعث گرم شدن آب سرد ورودی و ارسال آن به طبقات میشود. این سیکل کلیت سیستم تولید آب گرم مصرفی در موتورخانه هاست.

دو نوع منبع در موتورخانه ها وجود دارد که به نام منبع دوجداره و منبع کویل دار تقسیم بندی میشوند.  حجم منبع نیز با توجه به تعداد واحدهای متغیر است. منابع آب گرم در ساختمان های مسکونی از 300 لیتری تا حدود 3000 لیتر تولید و نصب میشود.

سوراخ شدن و رسوب گرفتن از جمله خرابی هایی است که در تعمیر موتورخانه شوفاژ با آن روبرو میشویم. سوراخ شدن جدار بیرونی هر دو نوع منبع با جوشکاری تخصصی قابل رفع است, البته به شرطی که منبع خیلی کهنه نبوده و قابلیت جوش را داشته باشد. در صورت سوارخ شدن جدار داخلی منبع دوجداره یا پوشیدگی بیش از حد آن منبع بایستی تعویض شود. رسوب گرفتگی در منبع دوجداره کم اتفاق افتاده و جرم گیری آن تقریبا بی فایده است.

در منابع کویلی هم بدنه منبع و هم سوراخ شدن کویل مسی قابل ترمیم است. منابع کویلی هر سه تا 5 سال یکبار نیاز به اسیدشویی یا رسوب زدایی دارند که توسط متخصص تعمیر موتورخانه شوفاژ انجام میشود.

خرابی سیستم انبساط

خرابی سیستم انبساط شوفاژ شامل سوراخ شدن منبع انبساط , کیپ شدن لوله کشی رفت و برگشت انبساط و خرابی فلوتر منبع است که در صورت خرابی همگی بایستی تعویض شوند.

سر ریز شدن آب منبع انبساط نشان دهنده سوراخ شدن جداره داخلی منبع دوجداره یا کویل منبع کویل دار است. سرد شدن آب داخل منبع انبساط میتواند دال بر کیپ شدن لوله انبساط باشد که میتواند خطرناک باشد.

عیب یابی موتورخانه شوفاژ

ایرادات اصلی موتورخانه شوفاژ که به صورت ظاهری نمایان نشده و فقط آثار آن برای مصرف کننده و افراد عادی دیده میشوند به شرح زیر است:

1-سرد شدن رادیاتور

علل خرابی های احتمالی :

در صورتیکه تمامی رادیاتور ها سرد باشند, خاموش شدن مشعل.

در صورتیکه یک یا چند رادیاتور گرم باشند, خرابی پمپ, کیپ شدن شیر فلکه , شیر رادیاتور, رسوب گرفتگی رادیاتور یا کیپ شدن لوله رفت و برگشت انبساط.

2- سرد شدن آب مصرفی

سرد شدن آب مصرفی به دلایل خاموش شدن مشعل , رسوب گرفتن منبع کویلی یا نقص در عملکرد پمپ آب گرم و پمپ شوفاژ حادث میشود. در تعمیر موتورخانه شوفاژ علل مختلفی برای این موارد وجود داشته و بایستی تعمیرکار موتورخانه به صورت حضوری این موارد را بررسی کند. گاهی یک رسوب گرفتگی ساده میتواند گردش آب شوفاژ در دهانه شیر فلکه یا لوله ها مختل کند.

هزینه تعمیر موتورخانه شوفاژ

به دلیل گستردگی نحوه تعمیرات شوفاژخانه و لوازم مورد نیاز نمیتوان رقم دقیق برای تعمیر موتورخانه اعلام کرد. اما به طور کلی در حال حاضر در تعمیر موتورخانه تهران در حال حاضر رقمی بین 500 تا 700 هزار تومان حداقل دستمزد تعمیر موتورخانه است. این مقدار اجرت مربوط به خرده کاری های تعمیر موتورخانه بوده و ممکن است در صورت بازسازی و تعمیرات کلی تا بیش از ده میلیون تومان نیز برسد. در ادامه به هزینه تعمیر موتورخانه شوفاژ تهران در سال 1401 میپردازیم.

اجرت کارشناسی عیب یابی موتورخانه 300 هزار تومان

دستمزد سرویس و تعمیر مشعل گازی 600 تا 900 هزار تومان

دستمزد تعویض واسطه پمپ 500 هزار تومان

هزینه تعمیر واسطه و نصب آن 1 میلیون تومان

جوشکاری منبع موتورخانه 800 هزار تا 1/5 میلیون تومان.

اسیدشویی منبع کویل دار 2 تا 3 میلیون تومان.

تعویض دیگ و پره دیگ 4 تا 6 میلیون تومان.

برای استعلام دقیق تر هزینه تعمیر موتورخانه شوفاژ با ما تماس بگیرید.

نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *