قیمت لوله آب سرد و گرم

از آنجا که در اجرای لوله کشی آب ساختمان, قیمت لوله آب سرد و گرم به عنوان بخش مهمی از هزینه های مهم به حساب آمده و از لحاظ کیفی میتواند در طول عمر و کاهش خرابی های احتمالی موثر باشد, در این نوشته به بررسی انواع و قیمت لوله آب سرد و گرم قابل استفاده در یک ساختمان میپردازیم.

به دلیل تنوع در نوع و برندهای لوله و اتصالات قابل استفاده در لوله کشی آب و همچنین نزدیکی کیفی کاربرد این محصولات در اجرای لوله کشی پکیج میتوان گفت که انتخاب دقیق لوله و اتصالات با قیمت و کیفیت مناسب به کمی تجربه در این زمینه نیاز دارد.

در حال حاضر در کشور ما جهت اجرای لوله کشی آب سرد و گرم امکان استفاده از لوله های پلیمری پلی پروپیلن, پنج لایه PEX و 3 لایه آلومینیوم دار , لوله یک لایه پکس و لوله آهنی سفید استفاده کرد. هرچند که در حال حاضر جز در رایزرهای آبرسانی از لوله کشی گالوانیزه استفاده نمیشود, اما به علت دارا بودن ویژگی های خاص در برخی موارد از لوله کشی های جدید بسیار کاربردی تر هستند.

تقریبا میتوان گفت که شما با استعلام قیمت لوله آب سرد و گرم میتوانید به جمع بندی کافی برای انتخاب قیمت لوله کشی پکیج و رادیاتور هم برسید, چرا که تمامی موارد مذکور در پاراگراف قبل به جز لوله گالوانیزه برای اجرای لوله کشی گرمایشی نیز قابل استفاده میباشند.

قیمت لوله آب سرد و گرم

قیمت لوله آب سرد و گرم سفید

قیمت لوله و اتصالات پلاستیکی سفید نسبت به دیگر لوله های موجود در بازار در حال حاضر ارزان ترین نوع لوله کشی به حساب می آید. قیمت پایین این نوع لوله اتصالات سفید پلاستیکی با حمل و نقل و اجرای آسان و کم هزینه موجب رشد و تولید کارخان های مختلفی در سطح کشور شده است که میتوان به مارک های مانند لوله آذین, فرشید, یزد بسپار, سپاهان, رویال پایپ, نیک بسپار, بیست بسپار, متین, البرز و دیگر تولیدکنندگان در کل کشور اشاره کرد. با توسعه تولید این محصولات و افزایش تعداد تولیدکننده های لوله اتصالات سفید و اصلاحاتی که در زمینه تولید مواد اولیه و کنترل کیفیت تولید لوله و اتصالات پلاستیکی انجام شد, موجب متقاعد کردن سازمان استاندارد ایران در ارایه نشان استاندارد به این محصولات برای استفاده در لوله کشی آب سرد و گرم شد. مقاومت کافی لوله های PP در برابر درجات حرارتی کم و زیاد و ضربات فیزیکی موجب شده است که هم از لحاظ کارایی و هم از نظر قیمت لوله آب سرد و گرم لوله های سفید اتویی انتخاب اولیه خیلی از مجریان و مالکین ساختمانها باشد.

قیمت لوله سفید با قطر 20 میلیمتر که پرمصرف ترین اندازه لوله است, این روزها بین متری 13 هزار تومان تا 17 هزار تومان بوده و این لوله ای در شاخه های 4 متری تولید میشوند. اتصالاتی مانند زانو , بوشن , یا سه راهی پلیمری هم بین 2000 تا 5000 هزار تومان قیمت دارند. زانوی یا بوشن یکسر فلز سایز 20 از حدود 14 تا 25 هزار تومان بسته به نوع دنده بیرون یا داخل دنده قیمت دارند. با افزایش قطر لوله و اتصالات؛ قیمت آنها بیشتر میشود , و به عنوان نمونه هر متر لوله  ۶۳ در هرمتر به حدود 245 تا 310 هزار تومان میرسد و یک بوشن یکسر دنده  نیز در حدود 200 هزار تومان به فروش میرسد.

هر برندی با توجه به هزینه تمام شده و قدرت فروش خود به صورت دوره ای و با نوسانات قیمتها یک لیست قیمت جامع از تمامی محصولات خود تهیه کرده و مبنای خرید و فروش و معاملات آن برند قرار میدهد. در سیستم فروش کلی و جزیی, نمایندگی فروش آنها ممکن است تا چندین درصد روی فاکتور صادر شده بسته به رقم فاکتور خرید به خریدار درصد تخفیف قایل شوند. مسلما هرچقدر که مبلغ فاکتور بالا رود؛ میتوان درصد تخفیف بیشتری برای خریدار قایل شده و با سود کمتر حجم بیشتری از اجناس را به فروش رساند. البته درصد تخفیف بالا برای خرید کلی بوده و در خرده فروشی تخفیف زیادی لحاظ نمیشود.

برای استعلام بهترین قیمت لوله آب سرد و گرم میتوانید به نمایندگی لوله آذین, سپاهان, یزد بسپار, نیک بسپار مراجعه کرده و لیست قیمت آنها را دریافت و مقایسه کنید, هرچند که با توجه به گستردگی تولید و قیمت مناسب, لیست قیمت لوله آذین به عنوان مبنای قیمت گذاری لوله های سفید شناخته میشود.

با توجه به استفاده های فراوان و رضایت مجریان و مصرف کنندگان میتوان گفت که از لحاظ کیفیت و قیمت بهترین مارک لوله سفید برند لوله آذین و لوله یزد بسپار هستند.

قیمت لوله پنج لایه پکس

قیمت لوله های پنج لایه نسبت به لوله های تک لایه اختلاف زیادی نداشته و تقریبا میتوان گفت که در اندازه های مساوی با قیمت لوله آب سرد و گرم سفید تقریبا یکسان هستند. ام اختلاف قیمت لوله کشی پنج لایه و تک لایه به علت اینکه اتصالات لوله های پنج لایه تماما از فلز برنج هستند, گران تر از اتصالات تک لایه است. در قیمت تمام شده لوله کشی ممکن است که تا حدود 25 تا 35 درصد هزینه خرید لوله و اتصالات بیشتر شود. در کنار گرانی اتصالات پنج لایه, دستمزد اجرایی لوله کشی پنج لایه نیز در حدود 10 تا 20 درصد گران تر از لوله کشی اتویی است.

بد نیست به این مطلب اشاره کنیم که استفاده از زانو و بوشن در اجرای لوله های پنج لایه به حداقل ممکن میرسد و البته کیفیت لوله کشی در این نوع بسیار بیشتر از  لوله کشی ساختمان با لوله سفید است . در لوله کشی با لوله اتصالات پنج لایه لوله 16 پنج لایه دبی آب قطر لوله 20 پلیمری و بلکه بیشتر را دارد . یعنی در محاسبات لوله کشی با لوله های پنج لایه کمترین سایز لوله اتصالات 16 است .

قیمت لوله پنج لایه 16 هم اکنون  تقریبا متری 11 تا 14 هزار تومان یعنی تقریبا برابر با نرخ خرید لوله 20 آذین است. اما قیمت اتصالات یکسر فلز پلاستیکی به طور متوسط 20 هزار تومان و در پنج لایه جدودا 50 هزار تومان یعنی چیزی حدود 2.5 برابر  قیمت اتصالات لوله آذین. ولی در کل و با توجه به اینکه در لوله کشی یک واحد مسکونی ساختمان, بیشتر از نصف هزینه خرید لوازم لوله کشی, مبلغ خرید لوله ها میباشد, خرید لوله اتصالات پنج لایه بسته به مارک کارخانه حدودا 25 تا 35 درصد گران تر تمام میشود. این تفاوت قیمت لوله آب سرد و گرم به متراژ لوله و تعداد اتصالات, قیمت روز برنج و مواد پلاستیکی و برند لوله اتصالات بستگی دارد.

همانطور که میدانید اتصالات لوله های پنج لایه 2 نوع کوپلی و پرسی بوده, اجرای لوله های پنج لایه با اتصالات کوپلی نسبت به پرسی تا حدودی بالاتر میباشند.

لوله و اتصالات پنج لایه نیوپایپ در بین تولیدات داخلی دارای پایین ترین قیمت و لوله اتصالات سوپرپایپ گران قیمت ترین لوله های پنج لایه را دارند. البته از لحاظ کارایی تفاوت چندانی از لحاظ کیفی نداشته و اجرای مناسب لوله کشی و به کارگیری نکات اصولی لوله کشی و حفاظت از آنها میتواند موجب کارایی سیستم لوله کشی و افزایش ظول عمر آن شود.

لوله تک لایه پکس هم نوع دیگری از لوله های پلیمری هستند که به میزان کمتر در برخی ساختمانها کار شده و قیمت آنها حدودا با قیمت لوله های پنج لایه یکسان میباشد. به دلیل ناآشنا بودن مجریان لوله کشی این نوع لوله اتصالات نتوانسته جایگاه مناسبی در بازار لوله اتصالات ایران کسب کند.

لوله سه لایه فویلدار

لوله های فویل دار در واقع همان لوله های تک لایه بوده که یک لایه فویل در قسمت میانی آنها اضافه شده است و اتصالات آنها با لوله های تک لایه یکسان هستند. به دلیل عدم اتصال مناسب لوله و اتصالات و عدم یکپارچگی متریال لوله, کارایی خیلی بالایی نداشته و به نظر میرسد لوله کشی سفید انتخاب بهتری باشد.

نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *