لوله کشی فاضلاب ساختمان

اجرا و تعمیرات لوله کشی فاضلاب ساختمان , پوش فیت , پلیکا , پلی اتیلن و چدن

تلفن : 09129352189 – 22280940 شبانه روزی

لوله کشی فاضلاب وظیفه انتقال پساب و فاضلابهای حاصل از شستشو که مخلوطی از مایعات و جامدات کثیف میباشد . از این رو اجرای لوله کشی فاضلاب باید به گونه ای باشد تا علاوه بر جمع آوری و هدایت فاضلاب به چاه یا سیستم فاضلاب شهری اگو , بایستی طوری انجام شود تا بوی مطبوع آن به داخل محیط ساختمان نفوذ نکند . این مورد اخیر به خصوص در مواردی همچون نحوه لوله کشی توالت فرنگی و ایرانی اهمیت ویژه ای پیدا میکند .

اصول لوله کشی فاضلاب ساختمان

لوله کشی فاضلاب نیز مانند لوله کشی آب ساختمان دارای اصول و موازین خاص خود میباشد . شیب بندی , اننخاب مسیر مناسب , سایزبندی و اتصال با کیفیت لوله و اتصالات به یکدیگر از اصول اصلی لوله کشی فاضلاب میباشد . میزان شیب بندی لوله فاضلاب دقیقا بایستی یک درصد باشد . شیب کم باعث میشود که سرعت حرکت فاضلاب کم شده و در نتیجه مواد جامد فاضلاب در کف لوله اتصالات ته نشین شوند و شیب بیش از حد هم به خاطر جاماندن مواد جامد از آب در کف لوله موجب ایجاد رسوب و به مرور تنگ تر شدن قطر داخلی لوله و در نهایت گرفتگی و پس زدن فاضلاب به داخل کفشورها میشود .

رعایت این میزان شیب برای اجرای لوله کشی فاضلاب توالت ایرانی , فرنگی , کفشورهای آشپزخانه و حمام و دستشویی و سایر نقاط ساختمان ضروری میباشد و به قطر لوله فاضلاب نیز وابسته نیست .

انتخاب سایز مناسب لوله فاضلاب برای هر نقطه نیز از اصول لوله کشی فاضلاب ساختمان است . معمولا در ساختمانهای معمولی لوله کشی فاضلاب با پلیکا در سایزبندی 63 , 90 , 110 و 125 و در لوله اتصالات پوش فیت در قطرهای 50 , 75 و 100 صورت میگیرد .

لوله کشی فاضلاب ساختمان

طراحی لوله کشی فاضلاب ساختمان

طراحی لوله کشی فاضلاب  از دیگر اصول لوله کشی ساختمان است . وجود نقشه برای یک اجرای با کیفیت فاضلاب لازم بوده و بهتر است اجرای لوله کشی با رعایت مسیر و سایزبندی در نقشه لوله کشی فاضلاب باشد .

استفاده مناسب از زانو 45 و 90 , سراهی 45 و 90 , چهار راهی , سیفون یا شترگلویی , شیر یکطرفه , تبدیل و سراهی تبدیل میتواند باعث افزایش کیفیت لوله کشی فاضلاب شود . معکوس نبودن لوله کشی در  فاضلاب بسیار حایز اهمیت است .

نقشه لوله کشی فاضلاب ساختمان

در طراحی نقشه لوله کشی فاضلاب تعداد , سایز و محل عبور رایزر یا لوله های اصلی و لوله های فرعی فاضلاب دقیقا مشخص میباشد . حتی قید کردن متریال و نوع اتصالات مصرفی در نقشه لوله کشی فاضلاب های توالت , آشپزخانه و کفشورها الزامی میباشد .

بست کاری یا آهن کشی و ساپورت بندی نیز در لوله کشی فاضلاب زیرسقفی از دیگر مواردی است که در لوله کشی فاضلاب بایستی رعایت شود .

لوله کشی فاضلاب توالت

لوله کشی فاضلاب توالت ایرانی در محل اتصال به کاسه توالت دارای یک  سیفون یا شترگلویی میباشد که برای جلوگیری از ورود بوی بد به محیط اجباری میباشد . در عین حال در توالت فرنگی توکار و روکار هیچ نوع سیفون یا شترگلویی در فاضلاب بکار نرفته و نقطه اتصال دارای یک زانوی 90 درجه 110 میباشد . زیرا کاسه توالت فرنگی آب را در خود جمع کرده و کار شترگلویی فاضلاب را انجام میدهد و وجود یک سیفون دیگر فقط باعث احتمال گرفتگی فاضلاب خواهد شد .

نقشه لوله کشی فاضلاب آشپزخانه

نقشه لوله کشی فاضلاب آشپزخانه مستلزم طراحی و جای گزاری محل سینک , گاز , ماشین لباسشویی و یخچال میباشد . البته در فاضلاب آشپزخانه وجود یک کفشور در قسمت میانی آشپزخانه , یک خروجی برای سینک ظرفشویی و یک یا دو خروجی برای ماشین لباسشویی و ظرفشویی لازم میباشد اما چیدمان اولیه و کلی آشپزخانه راهنمای ما در اجرای لوله کشی فاضلاب آشپزخانه به نحو احسن میباشد .

در ساختمانهای دارای لاندری یا رختشورخانه نیز بایستی یک فاضلاب در دیوار و یک کفشور در کف پیش بینی شود .

قیمت لوله کشی فاضلاب

قیمت لوله کشی فاضلاب مانند قیمت لوله کشی ساختمان در ابتدا کار و معمولا همراه با آب و شوفاژ تعیین و توافق میگردد . به طور کلی قیمت لوله کشی فاضلاب همراه با آب و شوفاژ از واحدی 5 میلیون تومان آغاز شده و ممکن است بسته به واجد و فول ونت بودن تا 10 میلیون تومان نیز برسد . برخلاف تصور عامه قیمت لوله کشی متری غیرقابل اجرا و کمی غیر شفاف بوده و به همین خاطر با بازدید بین طرفین قرارداد نهایی امضا میشود .

اصول لوله کشی فاضلاب شهری

اصول لوله کشی فاضلاب شهری نیز مانند فاضلاب ساختمان بوده و فقط جمع آوری کلیه لوله های ساختمان , عملیات حفاری و اتصال به فاضلاب شهری همگی بایستی با ملاحظه شیب بندی باشد .

 

 

نویسنده

1 دیدگاه

  1. بازتاب: تاسیساتی ستارخان - خدمات لوله کشی ساختمان کارا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *