روشهای لوله کشی آب ساختمان

آشنایی با روشهای لوله کشی آب ساختمان های مسکونی تجاری و اداری

تلفن : 66973771-09129352189 شبانه روزی بدون تعطیلی

لوله کشی آب در یک ساختمان شاید اولیه ترین امکاناتی باشد که یک ساختمان به آن نیاز دارد . با توسعه شهرنشینی و ساخت ساختمانهای بلندمرتبه و اهمیت طول عمر , کیفیت و نیاز به تعمیرات احتمالی در آینده در کنار قیمت تمام شده لوله کشی آب یکی از فاکتورهای کیفی تاسیسات ساختمان محسوب میشود . اجرای استاندارد و سایز لوله کشی آب برای افزایش عمر و استفاده بهینه از آب در هنگام لوله کشی حتما باید مدنظر سازندگان قرار بگیرد .

انواع روشهای لوله کشی آب ساختمان

لوله کشی روکار و توکار , لوله کشی رایزری , کلکتوری و انشعابی , لوله کشی زیرسقفی و از کف یا دیوار از انواع روشهای لوله کشی آب از نظر اجرایی میباشند . لوله کشی ثقلی هم یک روش لوله کشی آب در امکانی است که منبع آب در ارتفاعی بالاتر از تاسیسات نصب شده و افزایش فشار آب بوسیله نیروی جاذبه انجام میشود . البته در صورت وجود پمپ تحت فشار استفاده از  مخزن آبی لزومی  ندارد .

لوله کشی بالا رونده و سپس پایین رونده آب نیز کاملا غیر اصولی و غیر علمی میباشد و هیچ تاثیری در فشار آب ندارد .

برخی از روشهای فوق ممکن است در حین تعمیرات لوله کشی ساختمان تغییراتی داشته و به یکدیگر تبدیل شوند .

لوله کشی آب ساختمان

نقشه لوله کشی آب ساختمان

با توجه به اینکه در سالهای اخیر اجرای تاسیسات مکانیکی بایستی مطابق با استانداردهای موجود و تایید نهایی بازرس تاسیسات ساختمان برای اخذ پایان کار باشد, وجود نقشه لوله کشی آب ساختمان در حال حاضر ضروری بوده و حفظ آن نیز در تغییرات و تعمیرات احتمالی در آینده اهمیت پیدا میکند.

سایزبندی لوله کشی آب ساختمان

از آنجا که  توزیع عادلانه و یکسان آب به تمامی شیرالات مصرف کننده در لوله کشی آب ساختمان اهمیت فراوانی دارد, سایزبندی لوله کشی آب از لوله اصلی تا اخرین لوله فرعی مهم ترین دغدغه در لوله کشی آب تلقی میشود. بسته به نوع متریال لوله کشی در لوله های پلیمری از لوله کوچک 16 میلیمتر پنج لایه و 20 میلیمتر تک لایه آغاز شده و تا اندازه های 25 , 32 , 40 , 50 , 63 و حتی 75 وبالاتر ادامه پیدا میکند . تعیین سایز و اندازه لوله کشی در نقشه لوله کشی آب ساختمان پیش بینی و اشاره میشود.

انواع لوله های آب ساختمان

در حال حاصر اکثر لوله کشی های آب ساختمان بوسیله لوله های تک لایه , سه لایه یا کامپوزیت فویل دار و پنج لایه انجام میگردد. اما از آنجا که در برخی ساختمانهای بلند مرتبه آبرسانی بایستی دبی بالاتری داشته باشد از لوله های گالوانیزه در رایزرهای اصلی آب استفاده شده و لوله های فرعی را پلیمری اجرا میکنند.

تا حدود 20 سال پیش تمامی لوله کشیهای آب با لوله های گالوانیزه آهنی سفید انجام میشده است. با توجه به اهمیت قیمت لوله کشی ساختمان در انتخاب نوع متریال تفاوتهای زیادی در قیمت تمام شده لوله کشی آب را شاهد میباشیم.

آموزش اتصالات لوله کشی آب

به غیر از لوله ها متناسب با سایز لوله اتصالاتی برای متصل کردن لوله و نصب شیرالات و دیگر لوازم تاسیساتی مورد استفاده قرار میگیرند .زانو 90 درجه برای تغییر مسیر و زانو 45 درجه برای اصلاح در لوله کشی به صورت مایل مورد استفاده لوله کشها قرار میگیرد. سراهی نیز یک اتصال است که برای انشعاب گرفتن از لوله ها و توزیع  لوله کشی آب بکار میرود.

بوشن  یا اتصال بین دو لوله وظیفه  وصل کردن  بین دو لوله همسایز یا تبدیل کردن به دیگر قطرهای لوله کشی است .بوشن تبدیل که وظیفه تبدیل از یک سایز لوله کشی را به قطر دیگر دارد. به عنوان مثال اگر لوله 20 را میخواهید به لوله 25 تبدیل کنید بایستی یک بوشن 25 به لوله 25 جوش داده و سپس تبدیل 25 در 20 را از یکطرف به بوشن 25 و ازسمت دیگر به لوله 20 نصب کنید. سراهی تبدیل هم وظیفه انشعاب گیری از لوله اصلی به یک لوله کوچکتر از خود را دارد.

مغزی گالوانیزه اتصال بین دو دنده داخلی به هم را انجام داده و تبدیل سایز لوله آب را عوض میکند.

البته بسته به نوع لوله اتصالات مصرف شده , میزان استفاده و جنس اتصالات نیز متغیر بوده و به طور کلی اتصالات سایز پایین گالوانیزه در لوله های پلیمری نیز مصرف زیادی در نقاط مختلف دارند.

 

نویسنده

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *