تجهیزات موتورخانه مرکزی

در این نوشته به بررسی عملکرد تجهیزات موتورخانه مرکزی و هزینه و قیمت راه اندازی موتورخانه شوفاژ مرکزی خواهیم پرداخت. موتورخانه ها,اماکنی هستند که لوازم گرمایشی شامل دیگ بخار , پمپ و دیگر تجهیزات در آنها نصب شده و معمولا در ساختمان های کوچک یک اتاق یا زیرپله  چند متری و در ساختمان های بزرگ بعضا یکی از طبقات زیرین در فضایی بزرگ برای نصب این تجهیزات اختصاص داده میشوند.

موتورخانه ها معمولا محل نصب لوازم گرمایشی نظیر دیگ شوفاژ یا بویلرها, منبع آب گرم, مخزن ذخیره آب, مشعل یا برنر و پمپ های تحت فشار آب ساختمان هستند.

موتورخانه شوفاژ شامل یک دیگ و مشعل میشود که مشعل با یک سوخت معمولا گاز و بعضا گازوییل آتش را درون دیگ و بویلر ایجاد میکند. آب درون دیگ داغ شده و به سمت کلکتورها حرکت میکند. کلکتورها قطعات لوله ای هستند که چند انشعاب داشته و آب گرم شوفاژ را توزیع میکنند.

یک انشعاب هم برای تولید آب گرم به سمت منبع کویل دار, دوجداره یا مبدل میرود. هر یک از این سه مورد میتواند وظیفه تولید آب گرم را داشته باشند اما بنا برتجربه منبع کویلی یا دوجداره موتورخانه بهتر کار کرده و از مهمترین تجهیزات موتورخانه مرکزی محسوب میشوند.

در موتورخانه یک کلکتور برگشت نیز وجود دارد که آب گرم شوفاژ بعد از رسیدن به رادیاتورها در مسیر برگشت به آنها بازگشته تا مجددا به دیگ باز گردد. برای تسهیل گردش آب شوفاژ در مسیر برگشت معمولا یک پمپ سیرکولاتور نصب میشود.

یک ترموستات بر روی دیگ و یک ترموستات هم بر روی پمپ برای اتوماسیون مشعل و پمپ شوفاژ نصب میشود. در ساختمان های بزرگتر ممکن است بیش از یک دیگ و مشعل برای تامین گرمایش نصب شود.

تجهیزات موتورخانه مرکزی

لیست قیمت تجهیزات موتورخانه مرکزی

با توجه به نوسانات بازار قیمت تجهیزات موتورخانه شوفاژ معمولا روز به روز افزایش پیدا میکندو با توجه به اینکه هر یک از تجهیزات موتورخانه مدلها و قیمت های متفاوتی دارند, نمیتوان قیمت دقیق و ثابتی از آنها ارایه داد. اما ما در اینجا در تابستان سال 1402 لیست قیمت تجهیزات موتورخانه مرکزی را به صورت تلویحی ذکر خواهیم کرد.

قیمت دیگ موتورخانه 10 پره حدودا 35 میلیون تومان, قیمت مشعل ایران رادیاتور 3 تا 5 تقریبا 20 میلیون تومان, قیمت منبع موتورخانه 600 لیتری به شکل تقریبی 30 میلیون تومان, خرید لوله مانیسمان یا درزدار برای ساخت لوله های کلکتور و شوفاژخانه برای ساختمان 10 واحدی 10 میلیون تومان, قیمت شیرفلکه های موتورخانه 10 میلیون تومان, قیمت ترمستات دیگ و پمپ هر یک 500 هزار تومان, قیمت پمپ سیرکولاسیون شوفاژخانه 10 میلیون تومان,منبع انبساط و شناور انبساط 2 میلیون تومان,  قیمت پمپ برگشت موتورخانه 6 میلیون تومان, قیمت مبدل صفحه ای 15 میلیون تومان که با احتساب وسایل خرده ریز دیگ یک موتورخانه مرکزی برای یک ساختمان 10 واحد 100 متری یعنی 1000 متر زیربنا در حدود 130 تا 150 میلیون تومان تمام میشود.

سختی گیر, لرزه گیر , اتصال قابل پیاده شدن, فیلترهای تصفیه, پمپ های تقویتی و برگشت, سیستم های هوشمند سازی, تابلو برق از دیگر لوازم و تجهیزات موتورخانه مرکزی هستند.

البته ممکن است تجهیزات موتورخانه مرکزی شامل پمپ , مخزن ذخیره آب و بوستر پمپ ها هم شود که این یک مقوله جداگانه میباشد. چیلر, هواساز , فن کویل , رادیاتور و… بخشی از یک سیستم موتورخانه مرکزی میباشد که ما در اینجا بدان اشاره نکرده ایم.

موتورخانه ­ها به دو دسته صنعتی و مسکونی تقسیم می­شوند، که به طور کلی عملکرد سیستم آن به این شکل است که آب گرم یا سرد تولید شده توسط مولد­های حرارتی یا چیلرها، به وسیله­ خطوط لوله­ به شوفاژ و رادیاتور، فن کویل و هواسازها منتقل می­شود و این موجب ایجاد هوای مطبوع  و یا گرم در فضای ساختمان شما می­گردد.

قیمت خرید لوازم و تجهیزات موتورخانه به عوامل مختلفی همچون صنعتی یا مسکونی بودن ساختمان، طول لوله­ کشی، جنس و برند  تأسیسات و در نهایت نوسانات بازار بستگی دارد، بنابراین شما مشتریان عزیز می­توانید از طریق شماره تلفن های موجود در صفحه  برای دریافت جدیدترین قیمت لوازم موتورخانه اقدام کنید.

برای استعلام قیمت لوازم و تجهیزات موتورخانه مرکزی به نمایندگی فروش لوله و اتصالات پایپ بازار  مراجعه کنید.

نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *