خرید لوله مانیسمان

در این نوشته به بررسی پارامترهای موثر در قیمت خرید لوله مانیسمان خواهیم پرداخت. برای استعلام قیمت لوله مانیسمان به فروشگاه لوله و اتصالات پایپ بازار مراجعه کنید.

همانطور که میدانید لوله های مانیسمان (seamless) لوله هایی هستند که در امتداد طولی آنها هیچ درزی نداشته و به بیان دیگر به صورت یک تکه و یکپارچه هستند. دلیل این یکپارچگی هم این است که این لوله ها که قوی ترین نوع لوله های فولادی محسوب میشوند, با تراش شمش های فولادی تهیه شده و آلیاژ مخصوصی دارند. همانطور که در مقاله لوله مانیسمان چیست به آن اشاره شد, آلیاژ لوله های مانیسمان از جنس فولاد کربن استیل بوده که مقاومت زیادی در برابر خوردگی و اکسیدشدن دارند.

برای خرید لوله مانیسمان مهمترین عامل استفاده و کاربرد لوله مورد نظر بوده و بستگی به شرایط اقتصادی پروژه ساختمانی و اقتصادی و طول عمری که از سیستم انتظار میرود داریم. رطوبت,شرایط خوردگی, دما , تنش های فیزیکی و فشار سیالات از عمده  ترین مواردی هستند که موجب کاهش طول عمر لوله های فولادی مانیسمان میشوند. اما از انجا که قیمت لوله مانیسمان نیز در تصمیم گیری تعیین کنند است بایستی شرایط بازار و بودجه شما نیز در هنگام خرید لوله مانیسمان در نظر گرفته شود.

ابتدا لازم است, بدانید که لوله های مانیسمان در رده 20 یا معمولی, رده 40, رده 80 و رده 160 تولید و به بازار عرضه میشود. لوله مانیسمان رده 80 و 160 که معمولا در صنایع خاصی مانند پتروشیمی و نفت استفاده شده و در لوله کشی گاز و آتش نشانی ساختمان, صنعت موادغذایی و داروسازی و دیگر تولیدکنندگان بیشتر از لوله مانیسمان معمولی و رده 40 استفاده میشود.

بدیهی است که لوله مانیسمان رده 40 از رده 20 قیمت بیشتری داشته و به همین دلیل بایستی از طراح و ناظر پروژه بایستی سوال شود که آیا خرید لوله مانیسمان رده 20 که ارزان قیمت تر است پاسخگوی نیاز سیستم هست یا خیر؟

خرید لوله مانیسمان

خرید لوله مانیسمان برای لوله کشی گاز

برای اجرای لوله کشی گاز توکار بایستی حتما از لوله گاز مانیسمان یا لوله ای پی آی استفاده شود. لوله API نوعی لوله درزدار محسوب میشود که سازمان نظام مهندسی مجوز استفاده در لوله کشی گاز توکار را داده است. برای لوله کشی گاز روکار میتوان از لوله مانیسمان, لوله ای پی آی و لوله گاز معمولی یا لوله تست درزدار استفاده کرد.

به غیر از اجباری که از سوی مراجع ذی صلاح برای خرید لوله مانیسمان یا دیگر انواع لوله گاز وجود دارد, سلیقه و بودجه اختصاص یافته برای اجرای لوله کشی گاز نیز مهم است. از نظر طول عمر لوله های مانیسمان بیشتر عمر میکنند اما به دلیل اینکه در حال حاضر لوله های مانیسمان یا بدون درز رده 20 موجود در بازار از نوع وارداتی و چینی هستند, از نظر فنی تفاوت چندانی بین کیفیت لوله مانیسمان معمولی و لوله ای پی آی وجود نداشته و به دلیل اینکه قیمت لوله مانیسمان در هر سایز بین 15 تا 20 درصد گرانتر است, در ساختمان های معمولی برای اجرای لوله کشی گاز توکار اغلب از لوله های ای پی آی استفاده میکنند.

اما بعضا در قرارداد یا وندور لیست برخی پروژه ها به این اشاره شده که بایستی حتما از لوله مانیسمان استفاده شود که در این صورت بایستی به فکر خرید لوله مانیسمان باشید. اما اگر قصد دارید که یک کار درجه یک و عمری اجرا کنید و در صورتیکه پروژه وسعت و کلاس بالایی دارد, بهتر است از لوله مانیسمان رده 40 استفاده کرده و البته قیمت خرید این مدل لوله بین 20 تا 30 درصد گران تر از لوله مانیسمان معمولی است.

کاربرد لوله مانیسمان

لوله های مانیسمان در دیگر نقاط ساختمان مانند لوله کشی موتورخانه, ساخت کلکتور شوفاژخانه, لوله کشی شوفاژ و رادیاتور, لوله کشی داکت اسپلیت استفاده میشود. البته بستگی به ضخامت و استحکام مورد نیاز میتوان از لوله های دیگر نیز به کاربرد.

لوله های ساختمانی به دلیل اینکه در معرض رطوبت و حرارت هستند و مصالح ساختمان نیز آنها را احاطه میکنند, بایستی از ضخامت مناسبی برخوردار بوده و یا با استفاده از عایق های مخصوصی آنها را کاور کنند. در لوله کشی آتش نشانی که بایستی طول عمر زیادی داشته باشند, معمولا خرید لوله مانیسمان رده 40 در دستور کار قرار میگیرد.

لوله مانیسمان صنعتی

لوله های مانیسمان به دلیل آلیاژ به کار رفته در آنها, تحمل فشار و درجه حرارتی زیادی برای انتقال سیالات داشته و به همین دلیل بهترین گزینه برای استفاده در صنایع مختلف هستند. نفت,پتروشیمی, پالایشگاه, صنایع مواد غذایی و داروسازی, صنعت خودروسازی از موارد پرمصرفی هستند که خرید لوله مانیسمان در انواع مختلف آن تقاضای بسیاری دارد. در این صنایع بسته به نوع مصرف و ویژگی های مورد نظر بایستی ضخامت و وزن لوله مشخص شده تا در هنگام خرید لوله مانیسمان دقیقا مطابق درخواست انجام شود.

قیمت لوله مانیسمان

قیمت لوله مانیسمان بسته به رده و کلاس لوله, وزن لوله, میزان عرضه و تقاضای هر سایز,موجودی بازار, برند لوله دارد. در ایران لوله مانیسمان اهواز و کاوه دقیق, تنها تولیدکنندگان لوله مانیسمان بوده که لوله های رده 40 و با کیفیت بالا تولید کرده و قیمت خرید آنها از لوله های چینی بالاتر هستند. اما به دلیل حجم تولید کم آنها و قیمت بالا, کفاف بازار داخلی را نداده و به همین دلیل بخشی از مصرف داخلی با واردات لوله مانیسمان چینی و روس جبران میشود.

در صورت نیاز به استعلام قیمت و خرید لوله مانیسمان با پایپ بازار تماس بگیرید.

نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *