تعمیر لوله های زیر سینک ظرفشویی

نحوه عیب یابی , تعویض و تعمیر لوله های زیر سینک ظرفشویی و روشویی از جمله مواردی است که در این پست به شما آموزش میدهیم.

در صورت نیاز به خدمات تاسیساتی لوله کشی با ما تماس بگیرید.

تلفن : 09129352189 شبانه روزی و بدون تعطیلی.

سیفون ظرفشویی و روشویی دو وظیفه انتقال و جلوگیری از ورود بو و حشرات را بر عهده دارند. در وهله اول آبی که در سینک ظرفشویی و کاسه روشویی استفاده شده و بایستی به لوله های فاضلاب هدایت شود, را انجام داده و ضمنا در این مسیر با قرار دادن یک محفظه همواره پرآب از عبور حشرات و بوی بد فاضلاب به محیط جلوگیری میکنند. به همین دلیل به لوله های زیر سینک ظرفشویی و روشویی سیفون نیز گفته میشود.

له شدن واشر , جمع شدن لجن و مواد غذایی در لوله های زیر سینک ظرفشویی و روشویی , گرفتگی لوله ظرفشویی, شکستگی قطعات زیر سینک , پارگی خرطومی از جمله مواردی است که موجب نشتی از سینک ظرفشویی و روشویی شده و برای رفع آن بایستی به امور نصب و تعمیر لوله زیر سینک ظرفشویی مسلط باشد.

تعمیر لوله های زیر سینک ظرفشویی

نحوه تعمیر لوله های زیر سینک ظرفشویی

برای تعمیر لوله های زیر سینک ظرفشویی لازم است که با قطعات زیر سینک آشنا شوید. البته بسته به مدل های مختلف در تعمیر سینک ظرفشویی ممکن است از لحاظ سایز بندی و شکل لوله های زیر سینک ظرفشویی تفاوت هایی وجود داشته باشد, اما شکل کلی و عملکرد آنها یکسان بوده و از یک فرمول پیروی میکنند. حتی کاسه روشویی هم سیفون هایی شبیه سینک ظرفشویی داشته که  البته کاسه های روشویی فقط دارای یک لگن هستند.

در برخی از سیفون های دو لگنه ممکن است, برخلاف مدل شکل بالا , لوله های دو لگن پس از اتصال به یکدیگر با یک لوله مشترک به مخزن متصل شوند.

لوله کشی سینک ظرفشویی

اتصالات زیر سینک ظرفشویی

به طور کلی لوله کشی سینک ظرفشویی شامل زیرآب , واشر , مهره , لوله های عمودی و افقی , مخزن سیفون و خرطومی تشکیل شده است که در صورت دو لگنه یا سه لگنه بودن یا دارای خروجی کف سینی بودن تعداد سه راهی و اتصالات برای جمع آوری و یکی کردن آب خروجی و منتهی به سیفون به آنها اضافه میشود.

زیرآب سیفون ظرفشویی یا روشویی تشکیل شده از توری گرد یا چهارگوشی که آب کف سینک را جمع آوری کرده و توسط یک پیچ به صورت آب بندی کف سینک ظرفشویی یا روشویی قرار میگیرد. برخی از زیرآب های فلزی و از جنس استیل بوده و برخی از زیرآبها بسته کارخانه سازنده ترکیبی از قطعات پلاستیکی و فلزی هستند. معمولا بخش توری زیرآب از بالا توسط پیچ به بدنه زیرآب از زیر متصل شده و با یک واشر که از زیر به بدنه سینک وصل میشوند کار آب بندی را انجام میدهد.

در تعمیر لوله های زیر سینک ظرفشویی دقت کنید, تا اتصالات سیفون دنده به دنده روی هم قرار نگرفته باشند.

قسمت پایین زیرآب یک پیچ داشته که معمولا مهره 11/2 اینچ یا نمره 5 دارند. البته در برخی مدل های سیفون روشویی ممکن است که سایز مهره 11/4 یا 4 باشد. در اینجا بسته به مدل سیفون و برند کارخانه سازنده یک لوله چپقی مانند افقی یا عمودی توسط یک مهره معمولا پلاستیکی و بعضا فلزی به این پیچ وصل میشود.

تعمیر لوله سینک ظرفشویی تک لگنه و روشویی

در سیفون سینک های یک لگنه و سیفون روشویی این قسمت پیچ دار توسط یک مهره به یک لوله عمودی وصل شده و آب بندی بین مهره و زیرآب توسط یک واشر تخت اندازه قطر داخلی مهره پلاستیکی انجام میشود.

لوله عمودی مذکور در سیفون های تک لگنه به مخزن سیفون منتهی میشود. این لوله عمودی توسط یک واشر مخروطی شکل به قیمت فوقانی مخزن سیفون متصل میشود. ارتفاع محل قرار گیری مخزن توسط بالا و پایین کردن این بخش قابل تنظیم است. لازم است برای اینکه همواره مخزن آب داشته باشد, سطح قرارگیری خروجی مخزن از خروجی لوله فاضلاب پایین تر باشد. دقت کنید که آب بندی این قسمت فقط با واشرهای مخروطی سایز همان لوله قابل انجام است, و بسیاری از نشتی و تعمیر لوله های زیر سینک ظرفشویی که به مراجعه میکنند از این قسمت است.

مخزن سیفون یک خروجی داشته که توسط یک لوله خرطومی یا آکاردیونی شکل فاضلاب را به لوله اصلی فاضلاب منتقل میکند. آب بندی این قسمت نیز توسط واشر تخت هم سایز با مهره انجام میشود.

تعمیرات سینک ظرفشویی

تعمیر سینک ظرفشویی سیفون دوقلو  و سه لگنه

طریقه نصب و تعمیر لوله های سینک ظرفشویی دولگنه و  سه لگنه هیچ تفاوتی از لحاظ نوع نداشته و تنها تعداد و اندازه قطعات ممکن است متفاوت باشند. معمولا در پک بسته بندی این سیفون های یک شکل شماتیک از نحوه نصب آنها وجود داشته که مربوط به همان مدل سینک است. همان طور که میدانید به دلیل تفاوت در مدل های سینک ظرفشویی سیفون های دولگنه برندهای مختلف ممکن است قابل نصب روی برندهای دیگر نباشند, به خصوص اگر خارجی باشند. سیفون سینک های ایرانی معمولا مدل اخوان بوده و تولیدی محک, جهانیار و دیگر تولیدی ها, مدل های مختلفی از این سیفون ها را تولید و عرضه کرده است.

اما سینک های خارجی بعضا ساختاری دارند که سیفون های ایرانی قابل نصب روی آنها نبوده و در بسیاری موارد قیمت های فضایی دارند.

به غیر از شکستگی قطعات مختلف تعمیر لوله های زیر سینک ظرفشویی, کار حاد و مشکلی نیست و بیشتر در دسترس بودن قطعات و نحوه نصب صحیح بستن و تعویض واشر زیر سینک ظرفشویی و روشویی مهم است.

سیفون های دوقلو و سینی دار نیز در تمامی نقاط با واشر آب بندی شده و به هیچ وجه از نوار تفلون استفاده نکنید. نوار تفلون به ندرت برای آب بندی موقت و نقاطی که واشر مناسبی ندارند, میتواند مفید باشد و در بقیه موارد از جمله نصب سیفون و قطعات نو مضر است.

در صورت نیاز به عیب یابی, نصب , تعویض و تعمیر لوله های زیر سینک ظرفشویی و روشویی و یا رفع گرفتگی سینک ظرفشویی با بهترین قیمت لوله بازکنی در سراسر تهران با ما تماس بگیرید.

نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *