نصب پمپ کولر آبی

در این نوشته به نحوه تست, تعویض و نصب پمپ کولر آبی میپردازیم. پمپ کولر آبی وسیله ای است که پوشال های کولر خیس شده و این مساله  موجب میشود که هوای داخل بدنه کولر خنک شده و هوای خنک به محیط منتقل شود. این خنک شدن اتاق کولر موجب میشود که موتور کولر نیز خنک شده و کمتر دچار سوختگی شود.

در هنگام خنک نبودن باد کولر سه احتمال وجود دارد, اول اینکه آب به میزان کافی در کف کولر وجود نداشته باشد. دومین احتمال وجود آب و عدم کارکرد پمپ یا کاهش قدرت پمپاژ آن است و سومین موضوع, گرفتگی لوله و شلنگ های آبرسان پوشال کولر است.

در صورت کار نکردن پمپ کولر یا کاهش قدرت آن بایستی نسبت به تعویض و نصب پمپ کولر آبی نو اقدام شود. تعمیر پمپ کولر آبی کار چندان مشکلی نیست, اما به دلیل قیمت نه چندان بالای آن ارزش تعمیر کردن نداشته و معمولا تعویض میشود.

نصب پمپ کولر آبی

نحوه نصب پمپ کولر آبی

نصب پمپ کولر آبی کار زیاد سختی نیست.فقط به کمی حوصله نیاز دارد. پمپ آب کولر در گوشه مقابل شناور کولر و سمت کانال کولر جای دارد. یک زوج سیم درون یک کابل نازک به آن متصل میشود و پمپ در کف کولر و احتمالا در برخی مدلها درون یک سبد قرار میگیرد. البته برخی از مدلهای پمپ سبددار هستند.

برای جلوگیری از خمیدگی شلنگ, خروجی پمپ توسط یک اتصال چپقی به شلنگ خروجی پمپ متصل میشود. شلنگ خروجی پمپ به ناودانی و لوله های آبریز پوشال کولر منتهی میشوند. سایز شلنگ خروجی پمپ معمولا سایز 12 است.

برای نصب پمپ آب کولر لازم است یک سیم از قسمت نول ترمینال و یک سیم مربوط به پمپ از ترمینال سیم کشی کولر به سیم پمپ آب متصل شده و توسط لنت برق محل اتصال را پوشش دهیم.

بعد از نصب پمپ کولر آبی آنرا تست کرده و از مسدود نبودن شلنگ و آبریزهای کولر مطمین میشویم. در صورتیکه کل پوشال های کولر به خوبی خیس شوند, اطمینان پیدا میکنیم که پمپ و سیستم آبرسانی به درستی کار میکنند.

سیم های پمپ کولر آبی

در صورت عدم وجود سیم کشی پمپ معمولا در ترمینال کولر آبی پایین ترین خروجی مربوط به سیم برق پمپ و دومین مربوط به نول پمپ است. به ندرت ممکن است این ترکیب عوض شده باشد و بهتر است قبل از نصب توسط فازمتر تست شود.

تعویض پمپ آب کولر

اگر قصد تعویض پمپ آب کولر و جایگزینی پمپ نو به جای کهنه را دارید, کافیست برق کولر را قطع کرده و با فازمتر از عدم وجود برق در سیم برق پمپ مطمین شوید. سپس شلنگ پمپ را جدا کرده و توسط انبردست یا سیم چین سیم نول و فاز پمپ را قطع کنید.

بعد از قطع کردن سیم پمپ کولر, از همان نقطه سیم نول و فاز پمپ جدید را به سیم کشی برق کولر نصب کرده و با وصل کردن شلنگ پمپ آب آنرا تست کنید. پمپ آب کولر در دو نوع سبددار و بدون سبد تولید و به فروش میرسد. هیچ تفاوتی هم در عملکرد آنها وجود نداشته و فقط در هنگام تعویض دقت کنید که پمپ کولر بدون سبد برای جلوگیری از ورود آشغال به پمپ درون سبد قرار میگیرد و سپس شلنگ از بیرون سبد به آن وصل میشود.

در صورت نیاز به, سرویس و تعمیر کولر آبی ,تعویض, نصب پمپ کولر آبی در سراسر تهران با ما تماس بگیرید.

نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *