لوله کشی گاز ساختمان

اجرا و تعمیرات لوله کشی گاز ساختمان

تلفن : 09129352189-22537778 سراسر تهران

خدمات اجرا و جوشکاری لوله گاز مسکونی,تجاری, اجرا و تعمیرات تاسیسات لوله کشی ساختمان, خرده کاری , انشعاب گیری و تغییرات لوله کشی گاز, اجرای کلی لوله کشی گاز توسط متخصصین لوله کش گاز, براورد هزینه لوله کشی گاز ساختمان با دستمزد و مصالح لوله و اتصالات, اجرای لوله کشی گاز در ساختمان به دو صورت روکار و توکار انجام میشود. هر یک از این روشهای تابع قوانین و مقررات و دارای استاندارهای ویژه ای میباشند.

لوله کشی گاز توکار ساختمان

لوله کشی گاز توکار معمولا در ساختمان های در حال ساخت و در حین عملیات سفت کاری اجرا میگردد . اجرای لوله کشی گاز توکار و روکار بایستی توسط مجریان و پیمانکاران دارای تاییدیه نظام مهندسی انجام شده و هرگونه دخل و تصرفی مستلزم کسب مجوزهای لازم میباشد.

لوله کشی گاز خانگی حتما بایستی با استفاده از جوشکاری لوله و اتصالات فولادی مانیسمان و درزدار استاندارد مورد تایید سازمان نظام مهندسی انجام شود.

در لوله کشی گاز توکار یک ساختمان علاوه بر رعایت اصول لوله کشی گاز از قبیل اجرای مطابق نقشه تایید شده , عملیات عایق کاری لوله های گاز بایستی انجام شود . لوله کشی توکار بایستی با استفاده از لوله های مانیسمان بدون درز یا API و اتصالات مانیسمان انجام شود . پس از پایان عملیات جوشکاری بایستی تست فشار انجام شده و بازرس شرکت ملی گاز لوله کشی گاز را برای اخذ انشعاب گاز تایید نماید.

لوله کشی گاز روکار

در ساختمانهایی که به دلایل مختلف پس از ساخته شدن ساختمان قصد گازکشی داشته باشیم , علاوه بر رعایت مسایل فوق میتوان از لوله های استاندارد لوله کشی گاز روکار مانند لوله اتصالات درزدار با استفاده از جوشکاری انجام شود .

استانداردهای جوشکاری و شیرالات مورد استفاده مانند لوله کشی گاز توکار ساختمان میباشد . فقط در این روش در عایق کاری لوله ها سخت گیری کمتری اعمال میشود .

عبور لوله های گاز از سرویسهای بهداشتی به دلیل افزایش احتمال پوسیدگی ممنوع است . انشعاب گاز به اتاق خواب نیز غیر قانونی میباشد.

در انشعابات گاز هرنوع انشعابی بایستی توجیه مناسبی داشته باشد.

تعمیر لوله کشی گاز

در صورت نیاز به انشعاب گیری و تغییرات بایستی از یک متخصص امر کمک بگیرید چرا که خرابی لوله گاز علاوه بر خسارت مالی میتواند موجب انفجار و خطر گازگرفتگی شود.

انشعابهای طولانی بایستی بایستی با استفاده از سایز مناسب لوله انجام شود تا فشار گاز دچار افت نشود.

لوله کشی گاز پکیج

حداقل سایز مناسب برای لوله کشی گاز پکیج لوله 3/4 یا 2/5 و حداکثر سایز 1 اینچ میباشد. پکیج دیواری با لوله 1/2 شاید در فصل تابستان کار کند اما در اوج مصرف گاز دچار افت فشار شده و باعث میشود که پکیج دیواری خاموش شود.

لوله کشی گاز آشپزخانه

مابقی لوازم گازسوز منزل مانند گاز مبله و رومیزی آشپزخانه و آبگرمکن دیواری میتواند انشعاب گاز حداقل یعنی 1/2 را داشته باشد . لوله کشی گاز آشپزخانه بایستی طوری اجرا شده باشد که کمترین فاصله شلنگ به وسیله گازسوز را داشته باشد .

قیمت متری لوله کشی گاز

قیمت متری لوله کشی گاز در سال 1400 در متراژهای بالا از متری 70 تا 120 هزار تومان میباشد . معمولا در ساختمان های در حال ساخت دستمزد لوله کشی گاز به صورت واحدی محاسبه میشود.

اجرت لوله کشی گاز در خرده کاری نیز از حدود 250 هزار تومان به بالا محاسبه میشود . معمولا قیمت خرده کاری لوله کشی گاز بین 300 تا 800 هزار تومان بوده که در صورت افزایش متراژ و انشعابات بیشتر هم میشود.

به طور کلی نرخ لوله کشی گاز مانند قیمت لوله کشی ساختمان یک رقم توافقی بین کارفرما و مجری میباشد.

قیمت لوله کشی گاز ساختمان های در حال ساخت به صورت واحدی محاسبه شده و این روزها دستمزد و اجرت هر واحد لوله کشی گاز بین 3 تا 4 میلیون تومان و با محاسبه اجناس رقمی در حدود 6 تا 7 میلیون تومان آب میخورد.

آموزش لوله کشی گاز خانگی

برای آموزش جوشکاری لوله کشی گاز خانگی میتوانید با مراجعه به مراکز فنی حرفه ای با کسب تجربه و اخذ تاییدیه نظام مهندسی در این زمینه فعالیت کنید .

لوله کشی گاز خانگی با دستگاه جوش برق و الکترود 2/5و3 بسته به قطر لوله انجام میشود .

سطح لوله و اتصالات در هنگام جوش صاف و پاکیزه باشد.

الکترود و دستگاه جوشکاری بایستی سالم و متناسب با لوله اتصالات گاز باشند.

فضای اطراف خالی از مواد احتراقی و انفجاری باشد.

برای جوشکاری لوله گاز متناسب با سایز لبه لوله ها پخ مناسب داشته باشند. با دقت لوله اتصالات  را به هم جوش می دهیم و  پس از اتمام دور اول یک بار توسط بورس ،  گل الکترود را تمیز کرده  و پس از اتمام دور اول و تمیزکاری دور دوم را شروع میکنیم. برخی مواقع لازم است تمیز کاری توسط بورس سیمی انجام شود . فاصله زمانی پاس اول ودوم نباید بیش از پنج دقیقه باشد.

سایزهای پایین مانند لوله کشی گاز قطر 1/2 تا 1 اینچ و بدون پخ زدن انجام میشود. از لحاظ اجرایی جوشکاری لوله مانیسمان و درزدار هیچ تقاوتی با یکدیگر ندارند.

لوله کشی گاز با لوله پلاستیکی

لوله کشی گاز با لوله پلاستیکی کاری غیر مجاز و غیر استاندارد است . البته در خطوط انتقال گاز لوله های بین شهری از لوله های پلی اتیلن برای انتقال گاز استفاده میشود که بخاطر خاصیت ضدخوردگی بسیار مناسب میباشد. اما این نوع لوله کشی به صورت دفنی بوده و شرایط خاص اجرایی را دارد. آسیب پذیری فیزیکی بالا و اشتعال آمیز بودن لوله های پلیمری سفید و سبز پ پ باعث میشود که از نظر سازمان نظام مهندسی اینکار غیرمجاز تلقی شود.

در صورت نیاز به خدمات تاسیساتی و لوله کشی گاز ساختمان با ما تماس بگیرید.

 

نویسنده

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *