سیستم گرمایش از کف

سیستم گرمایش از کف یکی از  مدرن ترین و کارآمدترین سیستم گرمایشی در ایران و حتی دنیا محسوب میشود. البته این سیستم در اوایل قرن گذشته با لوله های فلزی نیز در برخی موارد اجرا شد, اما به دلیل مناسب نبودن لوله های فلزی به فراموشی سپرده شد, تا اینکه با ظهور لوله های پلیمری و ابداع لوله های پنج لایه که مقاومت خوبی در برابر حرارت داشته و ضریب انتقال حرارتی خوبی دارند, در 20 سال اخیر این سیستم در ایران رایج شد.

به غیر از سیستم گرمایش از کف آبی, گرمایش از کف برقی و هوا گرم نیز وجود دارند که اولی به دلیل گران قیمت بودن و دومی به خاطر نیاز به تاسیسات خاص, خیلی رایج نیستند. به همین دلیل ما در این مقاله به بررسی گرمایش از کف آبی یا هیدرولیک میپردازیم.

قیمت فوم شانه تخمه مرغی گرمایش کف

سیستم گرمایش از کف

راه اندازی سیستم گرمایش از کف

برای راه اندازی گرمایش از کف به یک سطح صاف و تراز نیاز داریم. ضخامت مورد نیاز خود سیستم گرمایش از کف با فوم و لوله در حدود 4 تا 6 سانتیمتر است که البته بسته به ضخامت فوم دارد. پس برای اجرا بایستی به محدودیت های کف سازی قبل از عملیات نیز دقت کنیم.

در سیستم گرمایش از کف آب گرم از طریق یک لوله یک تک با وضعیت و مسیر خاصی در کف محیط چرخانده میشود, و در با پوشش دادن تمام محیط برای گرم شدن مجدد,آب به مولد گرمایشی باز میگردد.

پکیج و موتورخانه دو مولد گرمایشی هستند که برای گرمایش از کف به یکی از آنها نیاز داریم. برای اجرای گرمایش از کف لوله رفت و برگشت شوفاژ از موتورخانه یا پکیج به سمت کلکتورهای رفت و برگشت گرمایش از کف رفته و از آنجا به سمت زون های یا بخش های مختلف گرمایش از کف توزیع میشوند. هر زون در گرمایش از کف محیطی بین 25 تا 30 متری چرخانده میشود. به صورت اصلی طول لوله هر متر زون نبایستی بیشتر از 90 تا 100 متر باشد. پس برای اجرای سیستم گرمایش از کف بایستی ابتدا با کسر سرویس های بهداشتی و آشپزخانه, هال پذیرایی و اتاق خواب ها را در نظر بگیریم.

برای آشنایی با لیست قیمت لوازم گرمایش از کف بر روی لینک کلیک کنید.

مراحل اجرای گرمایش از کف

مراحل راه اندازی سیستم گرمایش از کف به طور خلاصه به ترتیب زیر است:

  1. طراحی و محاسبات گرمایش کف
  2. تهیه لوازم و تجهیزات
  3. جانمایی و نصب جعبه کلکتور
  4. اجرای عایق بندی و نصب فوم
  5. اجرای لوله کشی گرمایش کف
  6. نصب کلکتور, تجهیزات و شرآلات کلکتور
  7. اتصال و سربندی لوله ها به کلکتور و مولد گرمایشی
  8. راه اندازی و تست سیستم گرمایش از کف

که البته این مورد آخری معمولا بعد از نصب پکیج و راه اندازی موتورخانه شوفاژ صورت میگیرد. هر یک از مراحل فوق دارای جزییات خاصی بوده و با توجه به شرایط محیط, سلیقه مجری و انتخاب کارفرما ممکن است, تفاوت هایی در نحوه اجرای و انتخاب تجهیزات داشته باشد.

لوله کشی گرمایش از کف

همانطور که گفتیم لوله اختصاص داده شده برای یک زون بایستی در حدود 90 متر باشد. این متراژ لوله از کلکتور شروع شده و معمولا در سالن های پذیرایی که به گرمایش بیشتری نیاز دارند, به دلیل نزدیک بودن لوله کشی به کلکتور بازدهی حرارتی بیشتری را شاهد هستیم.

نحوه چرخاندن لوله در زون چهار ضلعی مورد نظر به دو شکل صورت میگیرد. روش اول که توزیع حرارتی بهتری دارد, به شکل یک لوپ به دور محیط چهارضلعی چرخیده و با فاصله 25 سانتیمتر تا مرکز چهار ضلعی ادامه پیدا میکند. در مرکز  چهار ضلعی و از بین فاصله 25 سانیتمتری بین لوله های رفت خط برگشت شکل گرفته و همین طور چرخیده تا به نقطه آغاز لوله رفت برسد.

بدین ترتیب میزان گرمایش به صورت منصفانه ای در همه جای محیط وجود دارد. اما در روشی که توزیع حرارتی خیلی عادلانه ای ندارد, لوله کشی از یک گوشه چهار ضلعی شروع شده, به صورت زیگزاگ در طول یا عرض حرکت کرده و در سمت دیگر چهار ضلعی به اتمام میرسد. با این شیوه ابتدای خط گرمایش بیشتری نسبت به انتهای لوله کشی گرمایش از کف داشته و احتمالا نیمه ابتدایی چهار ضعلی گرمای بیشتری از نیمه دوم چهار ضلعی گرم شود.

نوع چهار ضلعی فرضی اعم از مربع و مستطیل فرقی نکرده و مهم این است که حداکثر سطح محیط توسط لوله کشی پوشش داده شود. البته وسواس بیش از حد هم لازم نبوده و گرمایش از کف به اندازه کافی فضا را گرم میکند.

مزایای گرمایش از کف

1- اسایش و آرامش در بالاترین حد ممكن :

درجه حرارت ثابت و دائمی دركلیه طول زمستان در نزدیكی كف ساختمان و در محلی كه شما قرار دارید وجود خواهد داشت . این حالت بسیار دلپذیری است كه محیط اطراف پا گرم بوده و هوای مورد تنفس گرمای زیادی نداشته باشد.

پروفیل دمایی سیستم گرمایش کفی به پروفیل ایده آل بسیار نزدیک است، گرما به آرامی از کف به سمت سقف منتشر می شود، پای گرم و سر خنک، به سلامت کمک می کند.

2- ثابت بودن حرارت : بعلت جرم بسیار پوشش كف ساختمان در صورت هر گونه قطع برق و یا عوامل دیگر كه باعث توقف حرارت دهی مركزی باشد، مدت زمان سرد شدن آپارتمان بسیار طولانی تر از سایر روشها می باشد. در این سیستم ابتدا مدت زمانی طول می كشد تا كف زمین به درجه حرارت مطلوب برسد، ولی پس از گرم شدن این حرارت به صورت باثبات تری در طول مدت زمستان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

3- سبكی وزن ساختمان ، افزایش ارتفاع اتاقها : بعلت استفاده از یكنوع لوله با سایز پائین و همچنین حذف عبور لوله های تاسیساتی از روی یكدیگر ( كه عموما باعث بالا آمدن كف واحدها و پر كردن كف در زمان ساخت می شود ) ضخامت پوشش به مقدار زیادی كاهش می یابد. این امر ضمن كم كردن وزن ساختمان ( و در نتیجه استقامت بیشتر آن ) موجب افزایش ارتفاع سقف واحدها نیز می گردد.

4- صرفه جویی در مصرف سوخت :

به دلیل تماس مستقیم افراد با منبع گرمایش درجه حرارت اتاق در درجات پائین تری تنظیم می گردد. این امر موجب صرفه جویی 25 الی 40 درصد در مصرف سوخت خواهد شد.

5- آزادی عمل در دكوراسیون داخل منزل

بعلت قرار گرفتن این سیستم در داخل كف زمین اثاثیه را میتوان در هر گوشه از ساختمان قرار داد. این امر بخصوص در واحدهای كوچكتر و اتاق خوابهای بافضای محدود ، ملموس تر خواهد بود.

6- هوای پاكیزه تر و خشك نشدن هوا

در سیستم رادیاتوری ، عموما هوای اتاق خشك می شود . در بسیاری از موارد با قرار دادن كتری آب روی رادیاتور سعی در افزایش رطوبت اتاق می شود . این مشكل در سیستم گرمایش كفی نمودی نخواهد داشت .

7- تمیزی دیوارها و اثاثیه منزل : بعلت سیكل گردش هوای داغ در زمان استفاده از رادیاتور عموما دیوارهای بالای رادیاتور بمرور زمان سیاه شدهو دوده را بخود جذب می نماید.

در سیستم گرمایش كفی ویرسبو این مشكل برطرف شده و دیوارها وسایر لوازم در طول زمان سیاه نخواهد شد .

8- افزایش ارزش منزل : استفاده از سیستم گرمایش كفی موجب افزایش ارزش منازل می شود , اگر چه نصب این سیستم از لحاظ هزینه تفاوت چندانی باسیستم حرارت بتوسط رادیاتورهای مرغوب ندارد ، ارزش افزوده آن برای ساختمان بسیار بیشتر خواهد بود.

9- استفاده از منابع حرارتی مختلف : سیستم گرمایش كفی ویرسبو می تواند از منابع مختلفی برای تامین گرمایش استفاده كند. موتور خانه ، پكیچ و حتی حرارت خورشیدی می توانند در این سیستم مورد استفاده قرار گیرند.

10- خشك تر باقی ماندن زمینهای مرطوب و یا خیس : در صورت نصب سیستم گرمایش كف  در نقاطی مانند آشپزخانه ، سرویسهای بهداشتی و زیر زمین، در صورت خیس شدن كف این محلها بعلت شستشو بسرعت خشك خواهد شد.

نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *